Guldsömsfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zoonie

    Guldsömsfråga

    Tja! Har ett guldsöms"par"; hannen ca 18cm, medans "honan" är ca. 12cm.

    Jag har haft dom i ung 6-7mån nu, men ingen lek. Börjat misstänka att "honan" inte är en hona, men alla jag snackat med säger att 2 hannar i dom storlekarna inte skulle kunna leva i samma kar.

    Å andra sidan har jag hört att dom ska vara relativt lättlekta.

    Är det omöjligt att jag har 2 hannar som kommer överens? Eller är honan för liten för hannen?
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    hej! svårt att säga. men om du har tillång så du kan lägga upp en bild så kan vi nog hjälpa dig. det borde vara rätt lätt annars att se skillnad honan är mycket svartare o hanen mer grön o vid den strl borde han börjat få en pann-puckel.

    Kommentar

    • Zoonie

      #3
      Hej, hannen är 100%-ig, han har pannpuckel

      Frågan är om "honan" är en hona, jag har inte tillgång till bra kamera tyvärr =/ Är det möjligt att ha 2 hannar i samma kar? Ett 540.

      Tpf.

      Kommentar

      • Zoonie

        #4
        EXTREMT dålig bild hehe



        "Honan" syns i bakgrunden..

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          2 hanar kan leva i 540 bra länge, det kan nog vara en underlägsen hane.
          fish r friend

          Kommentar

          • Zoonie

            #6
            Tack för snabba svar!

            Ni vet inte någon affär eller känner någon som har honor >12cm till salu? Har gett mitt nr. till Nol, Trop, Ciklidkällarn här i Gbg, plus att jag satt ut annonser. Jag åker utan problem en längre bit för att hämta upp en hona om det skulle visa sig finnas utanför Gbg!

            Kommentar

            • Hoffa
              Användare
              • november 2002
              • 406

              #7
              En guldsöms hona är lite rundare på ryggfenan en va hanens är den är mer utdragen och lång.Den skillnaden ser jag på mitt par
              Mvh Hoffa
              Jimmy

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • januari 2003
                • 638

                #8
                Hej

                Honan har mer rundade fenor, och tunnare "guldsömmar" på fenkanterna. Har också för mig att honan är mörkare, och inte har lika mycket blått på sidorna som hanen.

                MVH Micke
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                • Kid
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 256

                  #9
                  Har ungefär samma problem!
                  Har haft mina guldsämmar i cirka 6-7 månader och de är cirka 15cm båda två.

                  Den ena är ljusare, låt oss kalla den hanen, och den andra mörkare med en tydlig mörk fläck, låt oss kalla den honan.

                  Ibland så simmar de fredligt tillsammans, vilket innebär att hanen simmar efter honan som inte riktigt verka bry sig. Fast det är alltså ovanligt.

                  Vanligvis så jagar hanen honan så fort han får syn på henne. Då får honan söka skydd i ett hörn under pumpen (och sår runt käken hos båda fiskarna).

                  Det har hänt då och då (vanligtvis efter vattenbyten eller ommöblering) att de gjort kraftmätningar. Då spänner de upp gällocken och fenorna och kör lite liplocking! Trodde ett tag att det var lekförberedelse. Det brukar oftast sluta med att honon "ger upp" och söker skydd under pumpen.

                  Det har hänt EN gång (vad jag vet) i början att hanan putsat en sten och försökt locka till sig honan med skakningar. Denna verkade dock ointresserad.

                  Kan också nämna att det ibland syns en rosa fläck/utbuktning vid analöppningen hos båda fiskarna. (honor)

                  Så vad tror ni? Kan det vara två hanar eller två honor? För det händer ju att honor försöker leka av varandra och ibland att en hane misstar en annan hane för en hona!?

                  Ska se om jag kan ordna bilder på dem senare.

                  Tack för all sorts hjälp!
                  mvh
                  /Kid

                  Kommentar

                  • mr_loffe
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 76

                    #10
                    De kanske bara är vänner??

                    Kommentar

                    • Kid
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 256

                      #11
                      Men jag VILL att de ska vara mer än vänner! ;o)

                      Så kan det vara lika kön på dem?
                      mvh
                      /Kid

                      Kommentar

                      • Hoffa
                        Användare
                        • november 2002
                        • 406

                        #12
                        Tycker nog att guldsöms honan blir blekare när dom leker med,men som Micke A säger så har hanen mer blått i sig.
                        Jimmy

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          #13
                          min hona får vit under hakan när de leker.

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #14
                            hehehe man får lite roliga assosciationer av ditt inlägg Johan

                            men guldsömmar e haremlekare, har ni problem att få lek på dom så köp ett par honor till. dom e iofs jäkligt elaka mot varann när de tagit revir men det är rätt kul i karet när hanen lekt av 3 honor som alla håller revir å skyddar sina yngel.
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              #15
                              min går o vaktar nu, o den enda som är aggro är honan.

                              daniel, tur jag inte skrev runt munnen då.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...