Co2

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias7610
    Användare
    • January 2024
    • 3

Co2

Hej har ett problem med min co2 anläggning. Gasen började ta slut så jag köpte ny och när jag kopplar in allt så kommer det mycket co2/bubblor i nån sekund sen kommer det bara 1 bubbla typ var 20 sekund oavsett om jag ändra tryck??? Förstår inte va det är för fel. Allt funka ju bra bara nån dag innan. Har eheim co2 set. Nån som har nåt tips
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem

• January 2003
    • 530

Om jag skulle slänga ur mig ideer så ta bort slangen från bubbelräknaren och kolla om problemet kvarstår. Om du har "400" eller "600" att tuben är öppen och trycket på klockorna ser normalt ut.

Kommentar

• Mathias7610
      Användare
      • January 2024
      • 3

Har inte tagit bort den men tog just bort en backventil och det verkar som det fungera som innan nu. Jag har 600 eheim. Måste blivit stopp där på nåt sätt? Sen är jag helt ny på detta så vad ska klockorna stå på för att det ska vara normalt. Mvh

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1864

Nu vet jag inget om just den modellen. Men alla manometrar jag sett har ett grönt intervall markerat på skalan. Om det finns ett sånt så är det där du skall ligga. Om grönt intervall saknas så får du titta i instruktionsboken.

Mvh
        Magnus

Kommentar

• Mathias-D
          Styrelsemedlem

• January 2003
          • 530

En koldioxidflaska kommer ha samma tryck ca 50-60 bar beroende på omgivningstemp och mätaren kommer stå på samma fram tills att flaskan nästan är slut då dippar den ner fort till tom. Jag har svårt att hitta en motivering varför man ska ha en backventil på en sån har installation , var det något som följde med i kitet eller har du satt dit den själv?

Kommentar

• Mathias7610
            Användare
            • January 2024
            • 3

Det trycket har jag sim du sa.Jag lyssnade bara på en kompis att jag skulle ha backventil då vatten kan komma ner tillbacka till magnetventilen va jag förstod det som så jag bara lyssnade på vad andra har men då behöver jag inte detta eller?

Kommentar

• Mathias-D
              Styrelsemedlem

• January 2003
              • 530

Vilket betyder att du har backventil -> bubbelräknare -> diffusor?
              Oavsett så ser jag ingen teknisk möjlighet för vattnet att kunna rinna tillbaka om det inte uppstår ett avbrott på slangen. Du har en trycksatt anläggning som bryts med en magnetventil , det finns inget som kan skapa ett undertryck. Det är om vattnet i bubbelräknaren skulle vilja byta plats mot luften i slangen men jag tror inte magnetventilen skulle bry sig om det. På min är bubbelräknaren direkt monterad på regulatorn.

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1864

Det brukar finnas två manometrar på kvalitativa co2 regulatorer. Den ena mäter mycket riktigt flaskans tryck. Det ligger normalt sett inom den gröna zonen fram tills strax innan flaskan är tom.

Sen finns det arbetstrycksmätare också. Arbetstrycket justerar man med ett vred tills det ligger inom den gröna zonen.

Har din utrustning bara en manometer är det sannolikt för arbetstrycket. För den klarar man sig inte utan.

Men som sagt, jag har ingen egen erfarenhet av just denna produkten. bästa informationen om just din utrustning hittar du i bruksanvisningen för produkten. Att inte läsa denna är en stor risk för både dig och dina fiskar. Vi pratar trots allt om potentiellt giftig gas under högt tryck. Inget att negligera.

Mvh
                Magnus

Kommentar

Arbetssätt...