Väljer du en kunglig fisk till ditt akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • teachexceed
    Användare
    • February 2025
    • 1

Väljer du en kunglig fisk till ditt akvarium?

Hej alla!

Jag håller på att lära mig om ciklider och vill sätta upp en lämplig tank för dem. Jag ville behålla några arter som hade vackra färger, men som också var lätta för en nybörjare att ta hand om. Vilken art rekommenderar du? Finns det också några speciella hänsyn när det gäller vattenmiljö, filter eller matning för att säkerställa deras bästa hälsa? Ser fram emot att dela från erfarna människor!
    Tack på förhand!
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1868

Generellt så är det bättre att skaffa de fiskar man är mest intresserad av istället för att låsa sig i bra "nybörjarfiskar". Ett personligt intresse för arterna kommer alltid att leda till en bättre skötsel och miljö än för nybörjar arter som man inte är intresserad av.

Med det sagt så tror jag att ett akvarium runt 3-400 liter med 20-30 mbunas stämmer bra in på både dina förväntningar på livfullhet och färg samt är ansedda som bra nybörjarfiskar.

googla lite på mbuna tank så får du en idé om vad jag menar.

mvh
    Magnus

Kommentar

• starbucksboo
      Användare
      • May 2025
      • 1

Ursprungligen postat av teachexceed
      Hej alla!

Jag håller på att lära mig om ciklider och vill sätta upp en lämplig tank för dem. Jag Sprunki Game ville behålla några arter som hade vackra färger, men som också var lätta för en nybörjare att ta hand om. Vilken art rekommenderar du? Finns det också några speciella hänsyn när det gäller vattenmiljö, filter eller matning för att säkerställa deras bästa hälsa? Ser fram emot att dela från erfarna människor!

Tack på förhand!

Jag rekommenderar att du odlar tilapia, det är vänligt för nybörjare. Det finns fyra typer att välja mellan: Convict Tilapia, Electric Yellow Tilapia, Kribensis och Bolivian Ram Fish. Välj en art så ger jag dig fler råd.

Kommentar

• diccla
        NCS Medlem

• December 2016
        • 139

AI-troll

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1868

Det finns 4 sorter och nämner 5. Bland annat Krinensis tillapia och Bolivias ram tillapia .Nej, jag tror faktiskt inte att AI kan spotta ur sig såna felaktigheter. Men troll, ja, sannolikt.

Mvh
          Magnus
          Senast redigerad av tropfrog; 19 May 2025, 12:27.

Kommentar

• diccla
            NCS Medlem

• December 2016
            • 139

Nedanstående producerade just nyss Microsoft Copilot från förslaget ovan:

Vad roligt att du är intresserad av att odla tilapia! Alla de arter du nämner är faktiskt inte traditionella tilapia, utan snarare olika typer av sötvattensakvariefiskar som ofta förväxlas med tilapia på grund av liknande utseende eller beteende. Här är en snabb översikt:
            1. Convict Tilapia – Troligen menar du Convict Cichlid (Amatitlania nigrofasciata), en tålig och aggressiv art som är lätt att odla.
            2. Electric Yellow Tilapia – Detta är troligen Electric Yellow Cichlid (Labidochromis caeruleus), en färgstark och fredligare art från Malawisjön.
            3. Kribensis – En dvärg ciklid från Västafrika (Pelvicachromis pulcher), mycket populär bland nybörjare.
            4. Bolivian Ram Fish – En fredlig och vacker art från Sydamerika (Mikrogeophagus altispinosus), idealisk för gemenskapsakvarier.

Eftersom du nämnde att du vill ha något nybörjarvänligt, skulle jag rekommendera Kribensis. De är:
            • Relativt fredliga
            • Lätta att få att leka
            • Anpassningsbara till olika vattenförhållanden
            • Vackra och intressanta att observera

Vill du att jag går vidare med råd om hur du bäst odlar Kribensis – till exempel akvarieinredning, vattenvärden, föda och lekbeteende?

Kommentar

• Mathias-D
              Styrelsemedlem

• January 2003
              • 535

Ja man blir trött ibland. Ska jag Radera hela tråden eller vad tycker ni?

Kommentar

• riktlinjer
                Användare
                • August 2013
                • 358

Ursprungligen postat av Mathias-D
                Ja man blir trött ibland. Ska jag Radera hela tråden eller vad tycker ni?
                Är ju inte med i klubben, bara forumet men första inlägget är inte nödvändigtvis en bot eller troll eller ai-bot. Kan vara ett seriöst inlägg, eventuellt någon som inte har svenska som modersmål och använder översättning. Sedan har det kommit och gått bottar....

Kommentar

• Mathias-D
                  Styrelsemedlem

• January 2003
                  • 535

Du är lika välkommen för det

Nu är det tyvärr så att mina sinnen säger att även trådskaparen är fejk och att han aldrig kommer skriva igen. Detta bla pga reg.datum, post datum, mail adressen + ip adressen kontrollerade mot spam sidor. angett födelsedatum m.m

Jag har radera mängder av liknande användare och inlägg ett tag nu. Men eftersom jag oftast kollar på kvällen efter jobb så hinner jag inte alltid ta bort innan det har legat ute för länge.

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1868

Om det nu är AI så förstår jag inte riktigt avsikten.

När det gäller dold reklam och skumma länkar förstår jag. Men här finns ju ingen tydlig avsikt. AI gör inget på eget initiativ (ännu). Det är mäniskor som ger AI uppdrag som AI löser så att mäniskor kan prestera mer på kortare tid (och med sämre resultat än så länge). För att en människa skulle vilja smutsa ner ett forum måste det finnas en baktanke eller avsikt.

Jag ser inte det här och det gör mig förbryllad.

Samtidigt litar jag på moderatorer som jobbar ideell. Är du säker på att det är en AI bot så skall du givetvis radera tråden. bottar kan ju ändå inte byta vatten.

Kommentar

• Mathias-D
                      Styrelsemedlem

• January 2003
                      • 535

Nu sparar jag lite på denna tråden bara för diskussionens skull.

Som en lek så kan jag berätta att det finns länkar i både ursprungsinlägget och "den andra användaren" ´s inlägg. Hitta en länk i varje inlägg så får ni en liten fiktiv tårta av mig

Annars är det populärt med Karma farming eller sociala media konton som ska posta massa för att få rykte och trovärdighet för att sen sälja ut....

Kommentar

• diccla
                        NCS Medlem

• December 2016
                        • 139

London och California inte direkt de vanligaste platser användare av NCS forum är lokaliserade, sedan är ju båda användarnamnen kopplade till verksamheter, syftet med att smutsa ned har alltid undgått mig och vet heller inte varför detta forum används för sådana postningar

Kommentar

• riktlinjer
                          Användare
                          • August 2013
                          • 358

Du är lika välkommen för det

Nu är det tyvärr så att mina sinnen säger att även trådskaparen är fejk och att han aldrig kommer skriva igen. Detta bla pga reg.datum, post datum, mail adressen + ip adressen kontrollerade mot spam sidor. angett födelsedatum m.m

Jag har radera mängder av liknande användare och inlägg ett tag nu. Men eftersom jag oftast kollar på kvällen efter jobb så hinner jag inte alltid ta bort innan det har legat ute för länge.
                          Jag känner mig välkommen i forumet, ingen tvekan. Är mer avdelningen då jag inte är med i klubben så kan jag känna att mina åsikter om hur klubben ska göra är sekundära mot vad de som är medlemmar tycker.

Det är väl bara fortsätta rensa i den mån du hinner, rensas de bort tillräckligt snabbt och effektivt blir det väl enklare att hitta något annat forum att besudla. De vill väl sprida länkar etc på enklast möjliga sätt, stängs det ner eller blir jobbigt så blir det inte värt deras tid. Tråkigt dock att slösa tid på men bot-krig och spam dödar snabbt ett forum.

Kommentar

• tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1868

Nu sparar jag lite på denna tråden bara för diskussionens skull.

Som en lek så kan jag berätta att det finns länkar i både ursprungsinlägget och "den andra användaren" ´s inlägg. Hitta en länk i varje inlägg så får ni en liten fiktiv tårta av mig

Annars är det populärt med Karma farming eller sociala media konton som ska posta massa för att få rykte och trovärdighet för att sen sälja ut....
                            Nej, tack. Jag avsäger mig både fiktiva tårtor och att klicka på okända och dolda länkar.

Mvh
                            Magnus

Kommentar

• Mathias-D
                              Styrelsemedlem

• January 2003
                              • 535

haha! Ja, du ska självklart inte klicka på länken bara hitta den
                              Då äter jag min tårta själv!

Kommentar

Arbetssätt...