Saulosi hona eller hane? Eller tuggarkorsning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nika
    NCS Medlem
    • september 2023
    • 36

    Saulosi hona eller hane? Eller tuggarkorsning?

    Det är uppenbarligen inte meningen att jag ska ha saulosi.
    1. Köpte tydligen hybrider av en oseriös person. Som jag gav bort till en vän.
    2. Köper 7 st nya från butik. Som inte färgat ut. Den butiken och jag trodde var snubbe verkade sedan vara en brud då den fick den där påsen under hakan (blev inget av det dock)
    3. Flyttade några veckor efter och 5 av mina små saulosi dog av någon förgiftning. 2 klarade sig. Alla andra, hongi, red cheek och aulonocara.

    Nu, såg jag att en av mina saulosi verkar tugga. Men hon är grå i påsen och runt käkarna. Får panik över några saker.
    1. Vem sjutton är pappan? Om jag inte minns fel så är det den vi trodde var hane men som tuggade som överlevde. Dock inte 100% säker, men ganska.
    2. Om det inte är en snubbe.. Så är det nog stor sannolikhet att en av mina dominanta hongis kan vara det? Tror jag har en hongibrutta tuggar men ser inte att hon är lika grå men hon är ju å andra sidan mörkare i färg. Mörk om man stirrar in i munnen, som saulosin, men kan inte se mer.
    3. Eller är det någon gälparasit de fått?
    Jag hoppas verkligen inte på att sitta med hybrider igen ifall det blir yngel. Eller parasit.
    Lägger in bilder på "snubben" eller vad det är. Svag äggfläck och jättesvaga ränder tror jag "han" har. Men han har ju ingen saulosi konkurrens nu då de bara är 2.
    sorry för dåliga bilder.. De är inte lätta att fota.
    Senast redigerad av Nika; 03 april 2024, 16:16.
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • januari 2003
    • 510

    #2
    För att reda ut ..... Du har 2st Saulosi nu? fullvuxna? båda gula? och nej ingen sjukdom utan antingen är det en hona+hane eller så är det hongi hybrid.

    Kommentar

    • Nika
      NCS Medlem
      • september 2023
      • 36

      #3
      Tack!. Jag hade 2 st saulosi jag trodde var honor. Skaffade några till där det är ganska tydligt vilka som är hanar. Men den jag trodde var hona börjar få mer svarta drag så antingen hybrid eller så lyckades de två ensamma få till det innan de nya kom i
      återstår väl att se antar jag om något yngel överlever.

      Kommentar

      • Nika
        NCS Medlem
        • september 2023
        • 36

        #4
        Tack för svar!
        min hongi som jag har spottade ut en liten bebis såg jag idag. Tyvärr så tror jag intr den klarat sig då jag skulle flytta på en sten en bit ifrån och på något sätt påverkade det med sand och sånt i lillens gömställe så såg att han simmade iväg. Fick panik och började bygga små små grottor för att rädda den men inte sett den än.
        hongin såg ut att inte vara färdigspottad men det kanske ser ut så en stund efter då jag några timmar senare såg att hennes haka var borta och bara mager nu. Kan inte se något i mina små stenrösen och grottor heller.

        De saulosi jag har nu har jag köpt i butik. 5 dock men har nu sedan 1,5 vecka tillbaka 8 st saulosi från samma butik.
        Vattenkvalitet och allt ok.

        Kommentar

        Arbetssätt...