Fiskdöd efter flytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nika
    NCS Medlem
    • september 2023
    • 36

    Fiskdöd efter flytt

    Har några unga saulosi tillsammans med andra malawi. Flyttade i veckan.
    2 av 7 saulosi har tyvärr dött några dagar senare och tror en tredje är på väg att stryka med.
    symptomen är att de ligger på bådden och flämtar. Är slöa.
    Det verkar bara vara de små unga saulosisarna som blev påverkade.
    Jag misstänker bukvattensot. Kanske pga stress efter flytten?
    kan detta smitta de andra fiskarna?
    har kört esha 2000 i 2 dagar nu men osäker om det är rätt.
    de flesta fiskarna hänger bara på ena sidan av akvariumet men tror det beror på att det är mkt rörelse på den sidan av akvariumet. Men de simmar, äter och verkar ok.
  • diccla
    NCS Medlem
    • december 2016
    • 131

    #2
    Startade du om med helt rent akvarium, sand och filter, så bör du kontrollera nitrithalten omgående.
    Är det någorlunda samma värden på vattnet i kranen i den nya bostaden som i den gamla?
    Detta är ju saker man bör kontrollera innan man företar en flytt så att man vet om behov finns för att justera vattnet, är det samma vattenverk som levererar vattnet så faller denna orsak bort.

    Kommentar

    • Nika
      NCS Medlem
      • september 2023
      • 36

      #3
      Jag hade samma sand och inkört filter. Så det enda "nya" var vattnet.Vattnet är jag dock osäker på då det är ett annat område (dock i närheten där jag bodde tidigare, bara fem min med bil, i stockholm)
      har kört esha 2000 i några dagar samt vattenbyte och de andra fiskarna verkar må ok men det kanske tar tid innan man ser symptom på dem.

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • augusti 2013
        • 335

        #4
        Ursprungligen postat av Nika
        Jag hade samma sand och inkört filter. Så det enda "nya" var vattnet.Vattnet är jag dock osäker på då det är ett annat område (dock i närheten där jag bodde tidigare, bara fem min med bil, i stockholm)
        har kört esha 2000 i några dagar samt vattenbyte och de andra fiskarna verkar må ok men det kanske tar tid innan man ser symptom på dem.
        Gör vattenbyte varje dag, om bakteriekulturen i filter etc inte överlevde flytten. Lite mer jobb, tar längre tid att få igång en ny bakteriekultur men bättre än döda fiskar.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Ursprungligen postat av Nika
          Jag hade samma sand och inkört filter. Så det enda "nya" var vattnet.Vattnet är jag dock osäker på då det är ett annat område (dock i närheten där jag bodde tidigare, bara fem min med bil, i stockholm)
          har kört esha 2000 i några dagar samt vattenbyte och de andra fiskarna verkar må ok men det kanske tar tid innan man ser symptom på dem.
          Samma filter och samma sand minskar absolut risken för amoniak eller nitritförgiftning. Men det eliminerar inte den. Din beskrivning skriker nitritförgiftning i mina öron. Men det går inte att vara säker utan att testa vattnet.

          Du kan inte hoppa till eventuell lösning innan problemet är identifierat. Här krävs en strukturerad felsökning. Så gör ett test och återkom med resultatet. Jag rekommenderar både amoniak (amonium står det på paketet)och nitrit I första steget. Om det inte ger utslag så är nästa steg att fundera över kranvattnet. Innan problemet är identifierat är det också rimligt att helt avbryta matning samt att tillsätta vattenberedningsmedel.

          Kommentar

          Arbetssätt...