Doppvärmare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • håkan ed
    NCS Medlem
    • februari 2024
    • 6

    Doppvärmare

    Hej. Ny medlem här. har lite problem me att hålla bra och jämn tmperatur i karet. saken är att det är en äldre kåk med ojämn rumstemp, svajigt.
    Har kollat runt på lite olika modeller, men blir lite villrådig. Karet är på 450 Liter och ska hålla sydamerikaner på ca 27 grader. vad är lämpligt och bäst investering? samt watt?
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Med de förutsättningarna skulle jag skaffa rejält överdimensionerade värmare med pålitlig termostat. Eheim termocontrol har nog gott renome. Välj 300w, skulle det mot förmodan inte räcka, skaffa en till. Glöm inte att skaffa någon form av överhättningslarm som kan varna dig den dagen termostaten lägger av. För den dagen kommer garanterat förr eller senare.

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • augusti 2013
      • 335

      #3
      Ursprungligen postat av tropfrog
      Med de förutsättningarna skulle jag skaffa rejält överdimensionerade värmare med pålitlig termostat. Eheim termocontrol har nog gott renome. Välj 300w, skulle det mot förmodan inte räcka, skaffa en till. Glöm inte att skaffa någon form av överhättningslarm som kan varna dig den dagen termostaten lägger av. För den dagen kommer garanterat förr eller senare.
      Jag skulle skaffa mindre, allra högst 200W men 2 eller tre. En liten som hänger sig tar fler dagar innan fiskarna kokar än en stor

      Kommentar

      • JRB
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 274

        #4
        Jag har gått ifrån doppvärmare just för den risk ni nämner, det varierar rätt mycket i rumstemperaturen här ( 17-28 ) men de stora karen ändrar sig nog tämligen långsamt då det blir en tröghet i all vattenmassan... Jag har Malawi, central och sydamerikaner och akvarium mellan 310 och 720 liter. Vattenbytena på ca 30 % innebär ju alltid rejäla tillskott av 7-10 gradigt vatten men aldrig några problem och de ynglar också av sig bra

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Ursprungligen postat av JRB
          Jag har gått ifrån doppvärmare just för den risk ni nämner, det varierar rätt mycket i rumstemperaturen här ( 17-28 ) men de stora karen ändrar sig nog tämligen långsamt då det blir en tröghet i all vattenmassan... Jag har Malawi, central och sydamerikaner och akvarium mellan 310 och 720 liter. Vattenbytena på ca 30 % innebär ju alltid rejäla tillskott av 7-10 gradigt vatten men aldrig några problem och de ynglar också av sig bra
          Du kan inte mena att det blivit bättre när du tagit bort doppvärmarna??? Vad använder du istället? ????

          Kommentar

          • JRB
            NCS Medlem
            • januari 2013
            • 274

            #6
            Jo, de är bortplockade, Det räcker med husets uppvärmning, jag kan inte se att den variation som uppstår stör fiskarna

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Hur varmt har du i huset och I akvarierna?

              Kommentar

              • JRB
                NCS Medlem
                • januari 2013
                • 274

                #8
                huset varierar mellan 17 grader kalla vintermornar till kanske 27-28 grader när kaminen gått ett tag men normalt 20-22. kollar sällan akvarierna nuförtiden men nu ligger ett på 26 grader (där är det äldre lysrör i rampen) och malawi-karet på 24 (där är det ledbelysning)...

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Då är det inte husets uppvärmning som håller dina akvarium värma. Så länge temperaturen i hemmet är lägre i akvarierna så är det tvärtom och det låter som merparten av tiden. Pumpar och belysning värmer såklart, med skillnaden att de saknar termostat. Vatten är en buffert för värme. Ju större kar desto jämnare värme. Vattenmassorna våra fiskar kommer ifrån är extremt mycket större än akvarium.

                  Kommentar

                  • JRB
                    NCS Medlem
                    • januari 2013
                    • 274

                    #10
                    Eftersom temperaturen stundtals är hög i huset så lär det ju bidra till akvarierna... samtidigt som karen buffrar värme och återför till huset i en bra samverkan. Om tempen i huset ständigt låg på 17 grader skulle inte akvarierna kunna upprätthålla någon vidare hög temperatur utan falla neråt till kanske 18 grader och bli där permanent... då tror jag inte att mina tropiska fiskar skulle trivas.

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      Buffertverkan funkar funkar åt båda hållen. Så länge tiden då huset är svalare än akvariet är kortare än tvärtom så är nettoeffekten att akvariet värmer huset inte tvärtom.

                      värmen kommer till större delen från belysning och pumpar som då värmer upp både akvarium och hus fast helt utan reglerande funktion som man får med termostatförsedd doppvärmare.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...