Fiskhjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nika
    NCS Medlem
    • september 2023
    • 36

    Fiskhjälp!

    Jahapp! Nu är det dags igen! Denna förvirrade nybörjare behöver hjälp.
    har frågat runt i lite Facebookgrupper men inte blir klok på det här.

    Har ett 300L (125x50x50 cm) kar.
    I det går det just nu:
    2 st aulonocara red rubin
    6 st aulonocara OB bebisar
    2 st tropheops red cheek
    6 st Hongi
    2 st ancistrus
    Planen var att skaffa 10st hongis just då men då jag skickade min man att hämta kom han hem med ovanstående förutom 1 av ancistrusen och OB fiskarna. ????
    Tidigare hade jag 20 st saulosi också... men de visade sig vara hybrider och ingen visste vad det ens var för korsning. Så planen från början var saulosi och mina lite rödare hongi. Jag gav bort saulosi hybriderna till en bekant som ändå inte ska odla. Jag är dock såld på saulosi och planerar att skaffa några inom en snar framtid.
    har fattat att OB och red rubin kommer korsa sig.. och det är big no no tydligen det också. Planen är inte att odla, men det lär ju kanske hända. Så nu vill jag ändå göra rätt för mig då jag inte vill ge bort fiskar som "inte är ok".
    Har frågat hur jag ska tänka med fiskar. OB ska jag göra mig av med.
    Saulosi 1+3 eller 1+4. Verkar vara 1+4 som är bäst.
    Mina red cheek är tydligen mördare som jag inte borde behålla.
    Så saulos, och hongi ska jag ha.
    Nu är det så att familjen har kärat ner sig i mina red rubin men tydligen är 1. Mitt akvarium för litet. 2. Hongi och saulosi kommer slå ihjäl red rubin så det folk har sagt är att jag enbart borde ha hongi och saulosi då litt kar är nästan då till och med för litet... synd. Även om jag från början endast ville ha mbuna så tyckte jag ändå att aulonocara red rubin var så fina och skulle va ett fint "bryt" utan att bli fisksoppa. Det jag läst på var ju ändå att aulonocara har till och med mindre krav på storlek och liter än hongi/saulosi.
    snälla om någon vill och kan. Hjälp! Vad borde jag göra som är bäst för mina fiskar? Jag kan tyvärr inte byta upp storlek på akvariumet.
    det känns som vad jag än gör hur mycket jag försöker plugga på blir det ändå fel.
    Har även ett aquael ultramax 2000 som filter... om det ens är relevant.
  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    #2
    Tror ni gör som de flesta när man blir intresserad... impulsköper fiskar man stöter på som är fina och det är nog en del av det naturliga förloppet... Synd bara när man blandar samman snällare fiskar med mobbare då det kan leda till att oskyldiga offer skördas.
    Jag har gjort det själv många gånger och lidit samvetskval .
    Man kan trösta sig med att naturen är ännu hårdare... minns inte siffrorna men undrar om det inte är typ en miljon ggr större chans att växa upp till vuxen storlek i akvarium jämfört med i det vilda...
    Även om de i naturen kanske aldrig stöter på samma typ av hot såsom de främmande arter vi mixar så finns det andra predatorer överallt.
    Jag har aldrig haft Tropheops men blandat Aulonocaras med Mbunas och sett de lugnare Aulonocaras gå åt.
    Tycker att du anstränger dig rejält så var inte för hård mot dig.
    Tre tips...
    1. fortsätt läs på
    2. behåll din plan för ungefärliga arter som går ihop
    3. skicka inte gubben ensam utan dig att köpa fisk (i alla fall levande, Konsums frysdisk går fint)

    Kommentar

    • Nika
      NCS Medlem
      • september 2023
      • 36

      #3
      Tack snälla för fint svar <3

      Kommentar

      Arbetssätt...