Yngel av Pearlmutt och Saulosi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina Seger
    NCS Medlem
    • december 2023
    • 22

    Yngel av Pearlmutt och Saulosi

    Hej igen
    Nu har både mina Saulosi och min Perlnutt lekt och ´jag hade turen att få se båda leka. Jag har köpt ett lite mindre akvarium (70 liter). Två av mina Perlmutt hade yngel i munnen när de kom, av dessa yngel blev det väl kvar typ 4-5 stycken. Nu tänkte jag flytta de som har lekt till det mindre akvariet och föda upp ynglen där, så de inte blir mat till de andra cikliderna. Frågan är nu när jag ska flytta honorna. En har gått 3 veckor på onsdag och en 3 veckor den 3 februari. Fick färdigt det lilla akvariet idag och vi gjorde samtidigt ett delvattenbyte i det stora och flyttade det "överblivna" vattnet till det lilla akvariet + att det lilla fick lite nytt vatten också. Tänkte flytta den första honan idag men det var så "dimmigt" där pga kalkstenen jag lade i för att hålla pH, så nu går hon kvar i det stora.
    Är det för sent att flytta henne nu?
    Kommer honan att vårda sina yngel och isf hur länge?
    Kan hon t.o.m äta upp dem isf när?
    Alltså när ska jag flytta dit henne och när ska jag flytta tillbaka henne till det stora akvariet?
    Ska jag mata honan direkt efter son spottat ut ynglen eller vänta med det?
    Tacksam för svar då jag är lite förvirrad då jag hört en massa olika om detta. Jag kommer inte att tvinga henne spotta ut dem, det varken vågar eller vill jag.
    Senast redigerad av Katharina Seger; 23 januari 2024, 05:18.
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Jag hade nog flyttat den jag vill ha yngel mest av till det lilla akvariet. Den andra kanske kan spotta i akvariet. Honan kan vårda yngel i några dagar eller så bryr hon sig inte, är lite olika.

    Hon kan äta upp dem men det brukar de inte. Så flytta en nu och flytta tillbaka när hon släppt dem. Du kan mata pyttelite och försiktigt. Tänk att hon gått på fasta ett tag. Låt henne gärna äta upp sig innan hon flyttar tillbaka.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Katharina Seger
      NCS Medlem
      • december 2023
      • 22

      #3
      Nu uppstod nästa problem, jag får inte tag på henne och nu är hon jätterädd pga att jag jagat henne. Hon smiter in i grottorna och dit når jag inte med håven. Hon äter ju inte så kan inte locka med mat heller som jag kan med de andra. Ingenting ska tydligen vara lätt och detta trodde jag inte skulle bli det största problemet. Har ju massa grottor ich där bor ynglen från de två som redan fått yngel.
      Bild på tjejen som under fiskjakten....
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Katharina Seger; 23 januari 2024, 21:43.

      Kommentar

      • Katharina Seger
        NCS Medlem
        • december 2023
        • 22

        #4
        Funderar på om den skulle funka med någon portabel "grotta" och hoppas att hon går på den lätta och simmar in där och sen kan man bara blockera ingången och lyfta ut henne, men de kanske är för smarta och inte går på det. Hon verkar ju rätt smart nu, hon fattar när jag håller i håven och när den bara står i akvariet utan att jag håller i den.

        Kommentar

        Arbetssätt...