Pumpstyrka i tropheusbalja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #46
    Ola...vad har du gjort idag? Du verkar ovanligt aggressiv...kul att se reaktion ifrån den annars så milda och den något coOla S.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #47
      Vill bara säga att jag, personligen, anser min 800-kronors pH penna, med två kalibreringspunkter, från Hanna electronics vara skit. 800 kronor rätt i sjön.

      Enligt min åsikt finns det labb-pH-metrar (som kostar från 5000:-), och sen finns det dropptest. Ingenting annat är värt pengarna.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #48
        citat:Ola...vad har du gjort idag? Du verkar ovanligt aggressiv


        Inlägget ska läsas med "glad" uppgiven röst och ordet skit ska uttalas ungefär som gråsparvs "thipp" (och vem skulle beskylla en gråsparv för att vara aggressiv).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #49
          Där ser man...hur man än vrider och vänder så är det "What you give is what you get".

          Du är rolig du Ola S...nu ska man börja och känna igen stämningsläten på forumet...thipp thipp??...jag undrar fortfarande vad du gjort idag...kanske t o m mer efter detta. *ASG*

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #50
            Too much work and no play makes Ola a dull boy Too much work and no play makes Ola a dull boy Too much work and no play makes Ola a dull boy Too much work and no play makes Ola a dull boy Too much work and no play makes Ola a dull boy Too much work and no play makes Ola a dull boy Too much work and no play makes Ola a dull boy Too much work and no play makes Ola a dull boy Too much work and no play makes Ola a dull boy Too much work and no play makes Ola a dull boy Too much work and no play makes Ola a dull boy Too much work and no play makes Ola a dull boy Too much work and no play makes Ola a dull boy
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #51


              Ny slagdänga på nästa års ciklidstämma...[)]

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8597

                #52
                Hej

                Citat: P.S. Ursäkta mitt språng utanför ämnets huvudsakliga fråga

                Instämmer, det var väl jag som gav upphov till urspårningen.

                Citat: Detta står om t ex Skövdes vatten...någon som kan tolka dessa värden och svara på om de är bra eller dåliga för Tanganyika/Malawi och ifall dåliga...vad behövs göras?


                Skall kolla lite hemma, återkommer. Det som inte framgår är hur mycket karbonater vattnet innehåller. Kunde vara bra att ringa och fråga. En annan sak: Skövde anger konduktiviteten i mS/m (uttalas millisiemens per meter) och jag använder µS (egentligen µS/cm, uttalas mikrosiemens per centimeter). 1 mS/m = 10 µS/cm. Skövdevattnet håller alltså 170 µS/cm, för tunt för Tanganjika, något för tunt för Malawi men för tjockt för känsliga sydamerikanare.

                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • roccster
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 583

                  #53
                  Hahaha... Sitter och garvar högt på jobbet efter Olas inlägg om skitpennetuppen osv. Underbart inlägg Ola!!
                  MVH

                  / Richard
                  http://www.ornemark.com

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 1827

                    #54
                    citatet som inte framgår är hur mycket karbonater vattnet innehåller
                    Jag är ju inte helt säker på det här med kemi, men om det är vattnets Karbonathårdhet du vill ha reda på så står det att vattnet har en Alkalinitet på 49 mg/l. Min eminenta kalkylator säger att det är det samma som KH 2,744.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • kakapo
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 60

                      #55
                      citat:Ursprungligen skickat av Mikael W

                      Skövdevattnet håller alltså 170 µS/cm, för tunt för Tanganjika, något för tunt för Malawi men för tjockt för känsliga sydamerikanare.
                      Om man nu som jag gör sitter med planerna att skaffa ett gäng troffar och läser ovanstånde, blir man ju lite fundersam. Inte för att jag bor i skövde men hur stor roll spelar egentligen vattenkemin, förutom då ph, kh? Tropheus är ju erkänt svåra och det är ju det som får en att tänka en gång extra innan man skaffar dessa intressanta firrar.

                      mvh André
                      / André

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #56
                        Som med alla arter så behöver man ju uppfylla deras krav på vattenförhållanden och beroende på vart man är i utgångsläget får man göra mer eller mindre. För mig som bor i Skövde så ser det ut som om jag får tillsätta både salt och bikarbonat för att närma mig värdena som finns i sjön.

                        Jag tror detta är mest viktigt för VF medan odlade säkert inte är lika känsliga...

                        Tropfrog:

                        Dessa värden har Vätternvattnet vilket Skövde använder:

                        PH - 8,1
                        GH - 4,0
                        KH - 3,0(mjukt)28-29?
                        DH - 3,4

                        Så din beräkning av kH stämde ganska väl...

                        Över till något annat...hur gör man tecknet före S när man skriver "mikrosiemens"?

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8597

                          #57
                          Hej

                          Tack Magnus för klargörandet beträffande alkalinitet och karbonathårdhet.

                          Hur viktig är kemin, en bra fråga? När man på 1970-talet började med tanganjikaciklider var de rätt svåra i början, i synnerhet Tropheus. Så småningom lärde man sig, att troffarna är vegetarianer, räkmix var nog ett stort genombrott. Följande stora steg på vägen var när man insåg att de lever i sociala grupper. 25 st klarar sig betydligt bättre än 5 st. Finns det nåt mer, som kan ha betydelse? Vattnet är ju ganska extremt i sjön, så man kan försöka efterlikna det. Jag säger inte att man måste, bara att man kan. Om man vill.

                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #58
                            citat:Ursprungligen skickat av Mikael W

                            Hur viktig är kemin, en bra fråga?
                            Inte alls, vad gäller Malawi- och Tanganyika-ciklider. Ge dem ett rent vatten med stabilt pH mellan 6.5 och 9, och de växer och förökar sig i full takt. Svenskt kranvatten fungerar ypperligt för dem.

                            Vissa sydamerikanska och centralafrikanska dvärgciklider kräver dock surt & mjukt vatten för att triggas till lek, eller kan få dålig befruktningsgrad på äggen, i hårt & basiskt, vatten.

                            citat:försöka efterlikna det. Jag säger inte att man måste, bara att man kan. Om man vill.
                            Malawi är mycket enkelt att efterlikna, eftersom malawi-vattnet är cirka detsamma som mellansvenskt sjövatten. Tanganyika är istället svårt att efterlikna, inte ens de specialgjorda buffert- och salt-blandningar som säljs ger en särskilt bra approximation av tanganyikas vatten. Men, som sagt, cikliderna bryr sig inte.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #59
                              citat:Ge dem.. stabilt pH
                              Vilket är lättare om man buffrar på med karbonater vilket gör att pH hamnar mellan 7.5 och 8.6 nånstans (hos mig iallafall).
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Hank
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1321

                                #60
                                citat:Över till något annat...hur gör man tecknet före S när man skriver "mikrosiemens"?

                                Ja, hur gjorde DU själv


                                citat:Hur kollar man µS enklast och bäst?
                                /#378 Hank
                                Zoonen:
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                                NCS medlemsbilder:
                                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                                Kommentar

                                Arbetssätt...