Tips på filter, inredning och lite sånt :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nika
    NCS Medlem
    • september 2023
    • 36

    Tips på filter, inredning och lite sånt :)

    Hej!
    har ett 180L kar som jag vill uppgradera med bättre filter. Hade först eheims 800 innerfilter som ingick men då jag fick plötsligt 30 st saulosibebisar så utökade jag med aquael turbo 2000 innerfilter.
    är inte helt nöjd med det filtret. Tar mycket plats i mitt lilla kar och låter ganska mkt.
    Funderar på att skaffa ytterfilter och spanat in fluval 307 eller 407. Fx4 får tyvärr inte plats I mitt skåp. Har även kollat på jbl 902 eller 1502. Läst att dessa ska vara ganska tysta? Några erfarenheter av dessa eller andra?
    Tänkte även ta mitt eheim innerfilter för att få bättre flöde men såg att man kunde dela den så den blir mindre och inte tar så mkt plats då jag vill ha så mycket yta som möjligt för fiskarna.

    Fråga 2.
    Vad rekommenderar ni att man gör när man lägger i stora stenar? Frigolit, eller vilket underlag? Finns det en risk att det blir för tungt? Har eheims 180 literskar nu.

    Fråga 3.
    Jag har börjat skänka bort de som jag vet är grabbar så än så länge har jag kommit ner på nästa 20 saulosi. Ju mer de växer desto mer kommer jag göra av med då jag fattat att de måste ha större än 180L
    hade kanske funderat på att spara någon enstaka hane och några honor ev.
    Vilka fiskar som är ok i 180l funkar med saulosi?
    Eller vilka andra funkar med varandra?
    Har läst lite artbeskrivningar men överallt står det olika
  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    #2
    Jag har frigolit under stenarna men det har en tendens att åldras och smulas sönder så nåt mer elastiskt vore bättre

    Kommentar

    • RogerEye1253
      Användare
      • maj 2022
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Nika
      Hej!
      har ett 180L kar som jag vill uppgradera med bättre filter. Hade först eheims 800 innerfilter som ingick men då jag fick plötsligt 30 st saulosibebisar så utökade jag med aquael turbo 2000 innerfilter.
      är inte helt nöjd med det filtret. Tar mycket plats i mitt lilla kar och låter ganska mkt.
      Funderar på att skaffa ytterfilter och spanat in fluval 307 eller 407. Fx4 får tyvärr inte plats I mitt skåp. Har även kollat på jbl 902 eller 1502. Läst att dessa ska vara ganska tysta? Några erfarenheter av dessa eller andra?
      Tänkte även ta mitt eheim innerfilter för att få bättre flöde men såg att man kunde dela den så den blir mindre och inte tar så mkt plats då jag vill ha så mycket yta som möjligt för fiskarna.

      Fråga 2.
      Vad rekommenderar ni att man gör när man lägger i stora stenar? Frigolit, eller vilket underlag? Finns det en risk att det blir för tungt? Har eheims 180 literskar nu.

      Fråga 3.
      Jag har börjat skänka bort de som jag vet är grabbar så än så länge har jag kommit ner på nästa 20 saulosi. Ju mer de växer desto mer kommer jag göra av med då jag fattat att de måste ha större än 180L
      hade kanske funderat på att spara någon enstaka hane och några honor ev.
      Vilka fiskar som är ok i 180l funkar med saulosi?
      Eller vilka andra funkar med varandra?
      Har läst lite artbeskrivningar men överallt står det olika
      Det är bra att du vill uppgradera och förbättra din akvarieinstallation. Låt oss ta itu med dina frågor:

      1. Val av externt filter:

      Fluval 307 och 407 är bra val för externa filter, kända för sin tillförlitlighet. JBL-filter, som JBL CristalProfi e902 eller e1502, är också välrenommerade.
      Ljudnivåerna kan variera, men generellt anses JBL-filter vara tysta. Recensioner från andra akvarieentusiaster som har använt dessa filter kan ge värdefulla insikter.GB WhatsApp
      Tänk på storleken på mediekorgarna i filtren, eftersom detta påverkar vilken typ och mängd filtermedia du kan använda.
      2. Lägga till stora stenar:

      När du lägger till stora stenar är det en bra idé att använda ett underlag, som skumskivor, under stenarna. Frigolit (frigolit) kan vara ett lämpligt val.
      Detta hjälper till att fördela vikten jämnare, vilket minskar risken för skador på akvariets botten. Det ger också stabilitet för stenarna.
      3. Kompatibla tankkamrater för Saulosi i en 180L tank:

      Med tanke på Saulosis territoriella natur är det viktigt att välja stridsvagnskamrater som inte kommer att stöta sig med dem. Några alternativ inkluderar:
      Andra malawiska ciklider med liknande temperament.
      Mbunaciklider med olika färger och markeringar för att minska aggression.
      Pseudotropheus-arter kan övervägas, men övervaka alltid beteendet för att säkerställa kompatibilitet.
      Undvik arter med liknande utseende som Saulosi, eftersom detta kan utlösa aggression.
      Håll alltid ett öga på interaktionerna mellan olika arter och var redo att skilja dem åt om aggression blir ett problem. Dessutom kan ge gott om gömställen och territorier hjälpa till att minska aggressionen i tanken.

      Kom ihåg att acklimatisera ny fisk noggrant för att minimera stress under introduktioner. Om möjligt, sätt nya tillsatser i karantän innan du lägger dem till huvudtanken.

      Kommentar

      • Nika
        NCS Medlem
        • september 2023
        • 36

        #4
        Tack för svar!
        jag är en sådan ivrig person så numera har jag köpt ett beggat 300L kar. Köpte aquael ultramax 2000 som ytterfilter till det då jag fick med ett gammalt eheim professional 2 som behövde nya packningar.. och tyckte det verkade lite klent för 300l malawibalja.
        Köpte sedan 6 st hongis. Skulle köpa 10 st bara men skickade min man till uppfödaren/säljaren och kom hem istället med 6 hongi, 2 aulonocara red rubin och 2 tropheus red cheek ???? aulonocara hade jag läst på lite om då jag funderade mellan aulonocara eller hongi innan men inte red cheek så har försökt att läsa på lite om dem oxå nu. Har dock hört från en att red cheek inte är malawi. Personen jag köpte av litar jag på 100% då han hållt på länge och verkar väldigt erfaren. Han visste vad jag hade hemma så han borde nog veta vilka fiskar som passar. så var det var han som dessutom påpekade att mina saulosi såg ut som hybrider och efter mycket letande, frågande I alla möjliga forum så hade han rätt.. såklart ????
        efter mkt om och men insåg jag att mina saulosi var hybrider. Och trots att planen inte är att odla så vill jag inte ha malawi hybrider.
        så jag gav bort hybriderna till en vän. Fick en aulonocara ob bebis som tack ????
        Fiskarna trivdes och efter bytet trivs bra. Enda är hongis som bråkar lite mellan varandra.
        då jag älskade mina saulosi så är planen att skaffa "äkta" snart igen.
        insåg att det är en risk att red rubin och min ob kanske korsar sig men som jag förstått det är det mer "ok" än tex saulosi och msobo etc.

        Slängt i stenar med tunnare platsskivor under så nu ser det ut så här. Dock ska jag ha äääännu mer stenar senare ????
        Bifogade filer

        Kommentar

        Arbetssätt...