400 liters vilka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jacob.steen243
    Användare
    • november 2023
    • 3

    400 liters vilka fiskar?

    Hej jag har precis köpt mig ett 400 liters akvarium men jag vet inte riktigt vad jag ska köpa. Det jag varit väldigt inne på är sydamerikanska ciklider och centralamerikanska. Så jag skulle gärna få lite tips på vad för fiskar man kan köpa och hur man ska tänka osv.
  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    #2
    Hej! Jag tycker du ska kolla runt i artregistret som finns under fliken "ciklider"... där finns hur mycket bilder och info som helst. När du hittat någon eller några arter du är intresserad av så kan du kasta in en fråga här på forumet mer specifikt riktat mot någon grupp eller art och då finns det mycket kunskap bland medlemmarna

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      #3
      Ett bra sätt är att fota sitt akvarium. Slänga in bilden här och precis som JRB säger så kan vi tipsa dig ihop.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • jacob.steen243
        Användare
        • november 2023
        • 3

        #4
        Har tänkt skaffa en gång blå ciklider och ett gäng electric blue acaras. Vill också ha någon form av centerpiece fisk som en guldsömsciklid eller en Jack dempsey. Funkar det?

        Kommentar

        • Hellbyopp
          Användare
          • januari 2024
          • 1

          #5
          Min erfarenhet av Blåcikliden är att den blir ganska stor och kräver sin plats. Jag hade ett par som tog över halva akvariumet (375 liter) vid lek och yngel. Hanen var strax över 15 cm och väldigt revirhävdande. Jag skulle personligen inte blanda allt för många ciklidarter, då Blåcikliden leker väldigt ofta och blir ganska aggressiv mot andra.

          Kommentar

          • jacob.steen243
            Användare
            • november 2023
            • 3

            #6
            Skulle electric blue acara fungera istället för blåciklid då?

            Kommentar

            • diccla
              NCS Medlem
              • december 2016
              • 131

              #7
              Electric blue acara är en framavlad odlingsform av Blåciklid, så den lär bete sig som en sådan.

              Kommentar

              Arbetssätt...