Uppstart Malawiakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanJ70
    Användare
    • oktober 2023
    • 4

    Uppstart Malawiakvarium

    Hej! Jag har länge varit sugen på ett akvarium med malawiciklider, och nu äntligen är det på gång. Tänkte att jag ska försöka undvika så många misstag som möjligt och därför ta hjälp av er med mer erfarenhet än vad jag har.
    För dryga veckan sedan fyllde jag upp mitt 350 liters Juwelakvarium med blästersand, stenrösen av kalksten plockade utanför Malmö, ett par små Jawaormbunkar, några limestone-moduler och så klart vatten. Jag är väldigt nöjd med hur det blev, och längtar nu på att få i fisk. Jag kör Juwels innerfilter och en streamer för extra vattencirkulation, vattnet är nu i princip glasklart efter att de första dagarna varit lite dimmigt. Jag bör tillägga att akvarium och filter är helt nyinskaffade. De fiskar jag tänkt mig är Chindongo saulosi 2 + 4 och Röd Zebra 2 + 4. Nu till mina frågor:
    - Är kombinationen av de två fisksorterna vettig, eller passar de av någon anledning inte ihop?
    - Tänker jag rätt i antalet fiskar och könsfördelning?
    - Hur länge bör jag vänta med att stoppa i fisk? Och bör jag köpa alla direkt eller börja med ett mindre antal?
    - Vilka vattentester behöver jag införskaffa, nitrit har jag förstått att är viktigt att ha koll på, men ser att det finns en hel massa olika tester man kan köpa. Vilka är egentligen relevanta att ha?

    Jag börjar så här, men kommer säkert att peppra er med fler frågor om jag får bra svar här

    //Stefan​
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #2
    Ursprungligen postat av StefanJ70
    Hej! Jag har länge varit sugen på ett akvarium med malawiciklider, och nu äntligen är det på gång. Tänkte att jag ska försöka undvika så många misstag som möjligt och därför ta hjälp av er med mer erfarenhet än vad jag har.
    För dryga veckan sedan fyllde jag upp mitt 350 liters Juwelakvarium med blästersand, stenrösen av kalksten plockade utanför Malmö, ett par små Jawaormbunkar, några limestone-moduler och så klart vatten. Jag är väldigt nöjd med hur det blev, och längtar nu på att få i fisk. Jag kör Juwels innerfilter och en streamer för extra vattencirkulation, vattnet är nu i princip glasklart efter att de första dagarna varit lite dimmigt. Jag bör tillägga att akvarium och filter är helt nyinskaffade. De fiskar jag tänkt mig är Chindongo saulosi 2 + 4 och Röd Zebra 2 + 4. Nu till mina frågor:
    - Är kombinationen av de två fisksorterna vettig, eller passar de av någon anledning inte ihop?
    - Tänker jag rätt i antalet fiskar och könsfördelning?
    - Hur länge bör jag vänta med att stoppa i fisk? Och bör jag köpa alla direkt eller börja med ett mindre antal?
    - Vilka vattentester behöver jag införskaffa, nitrit har jag förstått att är viktigt att ha koll på, men ser att det finns en hel massa olika tester man kan köpa. Vilka är egentligen relevanta att ha?

    Jag börjar så här, men kommer säkert att peppra er med fler frågor om jag får bra svar här

    //Stefan​
    Ser ett enda riskmoment, det är din blästersand. Det som tex bilbutteriks (biltema) säljer som blästersand är sand som kan innehålla små partiklar metallrester etc, alltså gammal blästersand. Bättre att välja akvariesand som mest troligt är tagen ur grusgrop etc.

    Du kan stoppa i fisk så fort det inte är helt grumligt och du har temperaturen lagom.

    Det kan medföra problem att slänga i mycket fisk på en gång, och med viljestarka revirhävdande ciklider kan det bli problem att inte släppa i alla på en gång. Lösning skicka i alla av ena sorten först i några veckor så får du igång bakterieprocesserna i akvariet. Välj den 'svagare' arten som första piloter, den lite starkare arten kommer ta sin plats sedan ändå.

    Vad gäller vattentester, en inte helt dum är din näsa. Nej, inget skämt. Vatten kan lukta instängt, surt, friskt etc. Regelbundna vattenbyten första tiden och lukta

    Kommentar

    • StefanJ70
      Användare
      • oktober 2023
      • 4

      #3
      Uppdatering från min uppstart. Landade till slut i att de första innevånarna i akvariet fick bli fyra st Röd Zebra i av ca 4-5cm storlek. Tyvärr osäker på könssammansättningen, men jag misstänker att det är honor allihop. De har nu gått en dryg vecka i karet och ser ut att trivas fint, äter glupskt av de små portioner de får och bråkar inte med varandra. Kollade nitriten igår och den var bra, men tänkte ändå ge mig på ett första delvattenbyte idag. Ska försöka hålla ut tre veckor till innan jag fyller på med mer fisk. Bör jag då släppa i ”resten” eller först komplettera med en mindre mängd och vänta ytterligare en tid innan de sista får gå i? Om jag delar upp det på flera tillfällen, bör jag först fylla på med Röd Zebra, eller stoppa i en grupp Saulosi för att sen Komplettera i Röd Zebra gruppen? Kanske inte spelar någon roll?
      Kan tillägga att fiskhandlaren tyckte att jag nu skulle komplettera med några algätare, jag är inte jättesugen på ha några sådana.. Behövs verkligen det? Jag tycker att mina ciklider ser ut att äta av de alger som finns i akvariet.
      Senast redigerad av StefanJ70; 18 november 2023, 10:40.

      Kommentar

      • JRB
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 274

        #4
        Det brukar vara bättre att släppa i många åt gången så aggressioner kan fördelas på fler, möblera gärna runt lite då också med stenar och annan inredning för då blir alla revir nya. En bra grej med algätare är att de brukar hålla rutorna rena, cikliderna betar på stenar, bakgrund och rötter men jag har aldrig sett nån ciklid som ger sig på algtäcket på glasrutorna

        Kommentar

        • GKn
          NCS Medlem
          • december 2023
          • 17

          #5
          Har du kommit igång och vilka fiskar blev det?

          Kommentar

          • StefanJ70
            Användare
            • oktober 2023
            • 4

            #6
            Dax för uppdatering igen. Nu har akvariet varit igång ca 2,5 månader med fisk. Jag har 7st Röd Zebra (1+6) och 7 st Chindongo Saulosi (2+5). Dessutom har jag för att få in mer blåfärg i burken skaffat 5 st Maingano (3+2). Jag tycker att det är hyfsad harmoni i akvariet än så länge, ingen är riktigt elak, och alla fiskar mår fint.
            Det jag är lite bekymrad över är algerna. När jag tittar på Malawiakvarium på Youtube så är det alltid så algfria akvarium, men inte för mig. Jag har brunalger på alla stenar och gröna alger på sanden som inte är direkt snyggt. Jag kör vattenbyten 40-50% varje vecka samt ”dammsuger” då också botten, men algerna drar sig inte tillbaks. Har sänkt belysningstiden från 8h till 6h för att se om det hjälper..

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              De bruna brukar vara vanliga i nystartade akvarium och ger sig med tiden.

              Grönt på fin sand brukar vara cyano. Egentligen inga alger utan kvävebindande, fotocynterande bakterier. De beror ofta på dålig balans mellan fosfat och nitrat. För växtfria burkar brukar mörkläggning i en vecka. Om de kommer tillbaka så beror det på att de inte har fixerat tillräckligt med kvävgas ännu.

              I vilket fall är bägge sorterna del av inkörningen. Så stora vattenbyten med så liten belastning och så tidigt hjälper inte skaffa nitrattest och balansera vattenbytena för att hålla dug mellan 5 och 10 ppm.

              Kommentar

              • StefanJ70
                Användare
                • oktober 2023
                • 4

                #8
                Jag har nu dragit ned vattenbytena till ca 25%/vecka, får se om det blir bättre ballans av det. Provade också att helt mörklägga i 4 dagar och cyanobakterier i sanden försvann faktiskt av det! Tyvärr ser jag att den är på väg tillbaks efter bara 2 dagar…
                Ett glädjeämne är i alla fall att en av mina Maingano tuggar, spännande!

                Kommentar

                Arbetssätt...