Nitrit och nitrat går inte ner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nika
    NCS Medlem
    • september 2023
    • 36

    Nitrit och nitrat går inte ner?

    Halloj!
    startade upp ett akvarium på 180 L som gick en vecka och plötsligt oväntat fick jag 30 saulosibebisar. Vet att det är för många, vet att det är för fort. Men gjort är gjort och blev väldigt hastigt mot vad jag planerat både fisk och tidsmässigt. Kommer göra mig av med mer än hälften när de växt till sig lite. Har köpt till en liten ancistrus oxå.
    Nu är det dessuton oklart om det är saulosi eller golden yellow eller mix då jag fick infon om att det var saulosi men de har inte ändrat mkt färg förutom lite svarta fenor...

    Hur som. Jag blir inte av med höga nitrit och nitrat värden! De är inte superhöga, fiskarna mår bra, men de går aldrig ner. Inga andra värden är dåliga.
    jag kör sticktest varje dag. Gjort även dropptest som visat att det är lite högt. Även direkt efter vattenbyte på 30-40%
    Åtgärder jag gjort:
    - Bytt innefilterpump till 2000 l/h. Den står nu ochv tuffar på samtidigt som den gamla tills den fått lite "bakteriekultur" eller vad man ska kalla det för.
    - Byter ca 30-40% vatten dagligen.
    - Kört medel Easy-Life Filter Medium
    - Matar sparsamt. 1 gng/dag ibland pyttelite en gång till. De käkar upp allt inom 30-60 sekunder

    Vad jag har utöver fiskarna i akvariet.
    - Botten: Aquarium substrate Bottensubstrat Tropica. Och sand över det.
    - Lite växter typ Hygrophila polysperma och vallisnera och andra enkla växter som växer snabbt. Några av de har inte fått vara kvar dock
    - Stenar
    - Rötter... jag börjar nästan fundera på om det här är boven i dramat.. men kokade dem 2 ggr om dagen i en vecka och lät de stå i vatten resten av tiden
    - Filter eheim aquaball 180 l som jag tror är 210-650 l/h. Samt nyss en pump Turbo Filter 2000 Aquael som jag precis satt in.
    - Har lyset på mellan 9.00-18.00

    Jag fattar inte hur värdena kan se exakt likadana ut direkt efter vattenbyten? Har aldrig haft det här problemet i mitt lilla 54 liters med guppy osv som inte var inkört helt och blev överbefolkat en period. Har aldrig haft problem med nitrit eller nitrat. (Bor I sthlm så vattnet ska va ok)
    Kan det vara rötterna? Soil? Jag har även Easycarbo växtnäring men det använde jag bara en gång när akvariet var nystartat och innan fiskarna flyttade in. Var lite orolig att använda det eftersom värdena är sisådär...

    Hjälp!​
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    angående nitrat nitrit. Har du fungerande mätprylar. stickor är opålitliga.

    Om akvariet varit igång mindre än 5v vänta. Har du haft det igång 3 mån bör du ej ha nitrit, nitrata finns dock i kranvatten också
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • augusti 2013
      • 335

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      angående nitrat nitrit. Har du fungerande mätprylar. stickor är opålitliga.

      Om akvariet varit igång mindre än 5v vänta. Har du haft det igång 3 mån bör du ej ha nitrit, nitrata finns dock i kranvatten också
      Liten komplettering, då du byter cirkus en tredjedel vatten varje dag kommer det ta längre tid att få igång bakteriekulturen och i längden stabila värden. Det är dock ett säkert sätt att inte få en katastrof med fiskdöd.

      Håll ut, kanske gå ner till en tredjedels vattenbyten varannan dag och efter två veckor var tredje dag. Övermata inte.


      Kommentar

      Arbetssätt...