Lysramp istället för täckglas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Viggetorr
    Användare
    • september 2019
    • 12

    Lysramp istället för täckglas

    Hej,

    Är det någon som har erfrenhet av att använda lysramp istället för täckglas? Jag har en gammal lysramp som täcker en väldigt stor del av akvariet, och skule unna kompletteras med lite glasbitar. Kommer det hindra kondens från att lämna akvariet?
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • januari 2003
    • 511

    #2
    Hej! Du tänkte använda rampen med belysningen monterad? Det är inte så bra att vatten kan dunsta eller skvätta in i armaturen. Varför inte använda täckglas över hela? om inte glas vill/kan användas så finns akryl/plexi, plastglas att använda då kan man såga till själv. Om man inte har nånting som vill fly ur akvariet och bara har enstaka så är det heller inge fel att ha lite avdunstning för att höjja luftfuktigheten i torrt inomhusklimat.

    Kommentar

    • Viggetorr
      Användare
      • september 2019
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias-D
      Hej! Du tänkte använda rampen med belysningen monterad? Det är inte så bra att vatten kan dunsta eller skvätta in i armaturen. Varför inte använda täckglas över hela? om inte glas vill/kan användas så finns akryl/plexi, plastglas att använda då kan man såga till själv. Om man inte har nånting som vill fly ur akvariet och bara har enstaka så är det heller inge fel att ha lite avdunstning för att höjja luftfuktigheten i torrt inomhusklimat.
      Hej! Tack för svaret!

      Ja precis, belysningen är monterad och tänkt att användas. Jag kollade på att beställa täckglas, men preciserna var väldigt höga hos glasmästarna i närområdet, därav funderingen om lysrampen kunde ersätta glaset. Du tänker att kondensen kan skada lysrören eller liknande utan täckglas?

      Karen står i ett rum i källaren, så att minska avdunstning/luftfuktighet är ganska hög prio så att det inte blir fuktproblem.

      Kommentar

      • Mathias-D
        Styrelsemedlem
        • januari 2003
        • 511

        #4
        Du har inget standard mått på karet som kan beställas på internet? Det är inte så mycket lysrören (mer än att det blir avlagringar från vattenstänk) utan mer drivdon och övrig el som inte är IP klassad på en vanlig gammal lysramp som är ämnad att ligga på täckglas. Om du inte hittar glas så skulle jag rekommendera plasten isåfall.

        Kommentar

        • Gralq
          Användare
          • april 2018
          • 20

          #5
          Ta en titt på akrylplast (plexi) på typ Biltema eller så. Går väldigt enkelt att såga till så att det passar istf att beställa glas.

          Kommentar

          • Viggetorr
            Användare
            • september 2019
            • 12

            #6
            Tack för svaren, det blev plastglas från Biltema. Hur sågar du till del Gralq? Jag använde en fintandad metallsåg, det gick men var ganska omständigt. Grövre tänder skapade sprickor i plasten.

            Kommentar

            • Gralq
              Användare
              • april 2018
              • 20

              #7
              Ursprungligen postat av Viggetorr
              Tack för svaren, det blev plastglas från Biltema. Hur sågar du till del Gralq? Jag använde en fintandad metallsåg, det gick men var ganska omständigt. Grövre tänder skapade sprickor i plasten.
              Sent svar, men fintandad klinka/blad och försiktighet är lösningen. Jag har använt en dragsåg samt cirkelsåg med rätt bra resultat, men sticksåg med grovt blad med mindre bra resultat. Lösningen för mig att det inte skulle spricka var att spänna fast plastskivan så att den inte började slå.

              Kommentar

              • riktlinjer
                Användare
                • augusti 2013
                • 335

                #8
                Ursprungligen postat av Gralq

                Sent svar, men fintandad klinka/blad och försiktighet är lösningen. Jag har använt en dragsåg samt cirkelsåg med rätt bra resultat, men sticksåg med grovt blad med mindre bra resultat. Lösningen för mig att det inte skulle spricka var att spänna fast plastskivan så att den inte började slå.
                Som skrives, se till att plasten inte börjar slå. Spänn fast den mellan två skivor av något slag. Använd fintandad blad

                Kommentar

                Arbetssätt...