Tips på Ciklider till ett Juwel 350 Liters Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChindongoSaulosi
    NCS Medlem
    • juli 2023
    • 3

    Tips på Ciklider till ett Juwel 350 Liters Akvarium

    Hejsan, Alla kunniga här på Nordiska Ciklidsällskapet

    Jag är precis mitt uppe i mitt sparande till ett Juwel Rio 350 Liters Akvarium och håller just nu på all läsa om olika ciklider som passar ihop med varandra.
    Jag vet bestämt att jag vill ha ciklid sorten Chindongo Saulosi men vad passar ihop med dem bäst?

    Funderar på detta i mitt 350 L Malawi kar:

    3X6 Chindongo Saulosi (Tre Hanar + Sex Honor)
    3X6 Labidochromis Caeruleus Golden (Tre Hanar + Sex Honor)
    3X6 Metriaclima Estherae Rödzebra (Tre Hanar + Sex Honor)
    2 Stycken Synodontis Nyassae (Malar)

    Vad tror ni om denna blandning?

    Kramar Martin
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    #2
    Hej

    Labidochromis caeruleus "golden" känns lite onödig i sammansättningen, eftersom honorna av Chindongo saulosi är gula. Bland de mbuna-arter som inte blir så stora, kunde du titta på Iodotropheus sprengerae och Pseudotropheus sp. "polit". De ser lite annorlunda ut än C. saulosi.
    Metriaclima estherae blir klart större än de andra, och kommer antagligen att dominera akvariet.

    Lycka till med akvariet och artvalet.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • ChindongoSaulosi
      NCS Medlem
      • juli 2023
      • 3

      #3
      Mikael W Labidochromis caeruleus "golden"​ kan jag förstå att det känns onödig då C. Saulosi’s Honor och ungdjur är gula dock är dem ju inte helt lika ändå. När det kommer till Iodotropheus sprengerae​ så är den sorten inget för mig då dem kändes alldeles för bruna för min smak av ciklider. Pseudotropheus sp. "Polit" däremot känns som en ciklid jag kan överväga att ha i mitt Malawi kar senare när jag skaffat in det. Dock verkar dessa vara svåra att hitta i Akvariebutikerna. Att Metriaclima Estherae är något större betyder väl inte nödvändigtvis att dem kommer dominera akvariet. Det handlar väl om att ha tillräckligt med tillflykts ställen och ändå ha stor simyta för alla ciklid sorterna? Metriaclima Estherae hade jag tänkt Röda Hanar och Ob Honor om jag skulle välja dem.

      Jag är också inne på sorterna:
      • Pseudotropheus elegans - White tail, Ngara White tail
      • Cynotilapia zebroides - Afra, Red Top Afra, White Top Afra, Edwardi Type Afra, Cynotilapia Chimata, Ewarti

      mvh
      Martin






      Kommentar

      Arbetssätt...