Brevis och Multifasciatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TobiasH
    Användare
    • januari 2023
    • 10

    Brevis och Multifasciatus

    Hej,
    Någon som har erfarenhet av att hålla Brevis och Multifasciatus i samma akvarium? Jag har ett Juwel 350 L, 120 cm långt. Har ett antal Brevisar på ena sidan och funderar på om det skulle gå att ha en koloni Multisar på andra sidan. Någon som testat? Både arterna är ju relativt fredliga.
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #2
    Ursprungligen postat av TobiasH
    Hej,
    Någon som har erfarenhet av att hålla Brevis och Multifasciatus i samma akvarium? Jag har ett Juwel 350 L, 120 cm långt. Har ett antal Brevisar på ena sidan och funderar på om det skulle gå att ha en koloni Multisar på andra sidan. Någon som testat? Både arterna är ju relativt fredliga.
    Det gick utmärkt i ett akvarium för mig tidigare, kanske en gnutta större.

    Skickade i drygt hundra snäckskal, ~ 20 grävmaskiner multifasciatis och 4 brevis. Blev 2 par brevis insprängda i multisarnas koloni och inga synliga större bråk.

    Men stor risk att de inte kommer hålla sig i varsin ände som du planerat utan kommer blanda sig.

    Kommentar

    • airschow
      Användare
      • januari 2024
      • 1

      #3
      Ursprungligen postat av TobiasH
      Hej,
      Någon som har erfarenhet av att hålla Brevis och Multifasciatus i samma akvarium? Jag har ett Juwel 350 L, 120 cm långt. Har ett antal Brevisar på ena sidan och funderar på om det skulle gå att ha en koloni Multisar på andra sidan. Någon som testat? Både arterna är ju relativt fredliga. snake game
      Storleken på din tank är en bra utgångspunkt. Det ger tillräckligt med utrymme för båda arterna att etablera sina territorier. Se till att ge gott om gömställen och dekorationer för att bryta siktlinjen.

      Kommentar

      • ivarlodbrok
        Användare
        • januari 2024
        • 1

        #4


        Hej!

        Först och främst, stor tumme upp för att du tänker på storleken på din tank – det är verkligen en viktig faktor. Att ha tillräckligt med utrymme är avgörande för att både arterna ska kunna etablera sina territorier, precis som du säger. Och du har helt rätt i att gömställen och dekorationer är nyckeln till att skapa en harmonisk miljö för dina fiskar. Det är lite som att inreda ett rum så att varje liten fisk känner sig som hemma, trygg och bekväm.

        Förresten, talade om inredning och komfort, kom jag att tänka på hur viktigt det är med mysiga saker för våra små. Min systers barn älskar sin nya morgonrock barn, så mjuk och skön efter en avkopplande dusch. Kanske något att tänka på för dina fiskar också – att skapa en miljö som inte bara är säker, men även inbjudande och bekväm.

        Håll oss gärna uppdaterade om hur det går med tanken! Det är alltid kul att höra om andras akvarieäventyr. Lycka till!

        Kommentar

        Arbetssätt...