Tar upp akvarieintresset på nytt i vuxen ålder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EnDaniel
    Användare
    • mars 2023
    • 5

    Tar upp akvarieintresset på nytt i vuxen ålder

    Hejsan, ny här på forumet!

    Detta blir en lite längre text så får se om någon orkar läsa den. Har i vilket fall bestämt mig för att ta upp akvarieinstresset från barndommen nu i vuxen ålder. Tippar att jag inte är ensam om den resan. Har köpt ett nyare begangnat(5mån) Juwel Rio 350l. Det är så och säga det största jag kan få plats med här i lägenheten. Men då tanken är att ha ciklider, kanske Malawi, så tänker jag att plats är viktigt, framförallt på längd och bredd. Jag är relativt utdaterad på information generellt då jag var barn när jag senast höll på med detta. Vad är viktigt nu första perioden? Att få köpt bra grus, sten och växter för att börja bygga upp ett ekosystem gissar jag? Har läst att det tar flera veckor innan miljön i akvariet är hälsosam.

    Akvariet jag köpt har tidigare ägaren valt att ta bort det invändiga integrerade filtret och istället använda ett större utvändigt filter(Fluval 407). Den pumpar ca 1500L istället för det bortagna integrerade som klarade 1000L. Har nu efter lite efterforskning köpt ett nytt ännu större utvändigt filter. Blev ett Fluval FX6 som tydligen precis ska få plats. Antar att detta större filter/pump är positivt för ekosystemet som man försöker skapa, och flera ciklider bland annat Malawi gillar vad jag förstått lite fart i vattnet?

    En konkret fundering jag har nu initialt är om det är en bra ide att limma fast en bakplatta i akvariet? Menar alltså en sån här: https://www.hornbach.se/p/akvariebak...x55cm/7598376/

    Har hört att det kan växa en del alger och så på de och är de limmade lär de inte gå att ta ut utan att hela akvariet utryms? Och hur vet man att det inte fastnar en liten fisk eller annat skräp bakom? Hur gör ni med bakgrunden?

    Vidare tar jag tacksamt emot alla generella tips på vad jag bör köpa för sand/grus, stenar och växter för i huvudsak Malawi. Andra köptips på bra att ha saker tas också emot tacksamt! Andra ciklider/fiskar är absolut inte uteslutet, min kunskap är relativt grund här så jag är öppen för ideer.
Arbetssätt...