Första Tanganyika-community i 375

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Viggetorr
    Användare
    • september 2019
    • 12

    Första Tanganyika-community i 375

    Jag är på gång att starta upp mitt första Tanganyika-kar, efter många års längtan! Baserat på vilka sorter som fångat mitt intresse är jag sugen på att ha fiskarna listade nedan i karet.
    • Altolamprologus Calvus (tänkt att vara karets "center piece")
    • Julidochromis Marlierii (alt. Transcriptus - gillar de lodräta ränderna på just dessa två)
    • Neolamprologus Leleupi (förhandlingsbar)
    • Lamprologus Ocellatus (eller någon koloni snäcklekare som går ihop med övriga)

    Baserat på arterna, hur många av varje sort skulle ni ha? Och borde jag komplettera med någon mer sort (t.ex. någon algätare)? Det enda som går i karet för tillfället är en ancistrus.

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av Viggetorr; 13 februari 2023, 08:39.
  • Viggetorr
    Användare
    • september 2019
    • 12

    #2
    Ingen som har några tankar om blandningen ovan?

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8597

      #3
      Hej

      Din artkombination borde fungera bra, med beaktande av akvariets storlek och att samma mat passar alla arterna.
      Du kunde ha ett par Altolamprologus calvus med en snäcka i mitten av akvariet, eller två par, med var sin snäcka, i vardera ändan av akvariet.
      Julidochromis marlieri eller transcriptus och Neolamprologus leleupi skulle jag börja med sex exemplar per art (i varje fall minst fyra).
      Ett eller två par snäcklekare, eller om du väljer en koloniart tror jag att sex till åtta vore lagom.
      Både A. calvus och N. leleupi kommer att hjälpa dig med att begränsa yngelproduktionen.

      Se också denna tråd: https://www.ciklid.org/forum/forum/c...-350l-akvarium

      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      Arbetssätt...