Problem snäcklekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lousy93
    Användare
    • juni 2022
    • 17

    Problem snäcklekare

    Hej jag införskaffade mig 6st snäcklekare av multifasciatus i ett 80 liters kar. Problemet jag har att de nu efter 1 vecka fortfarande är mycket skygga, vilket blir ett problem vid matning. De är aktiva tills jag kommer fram till akvariet och de verkar inte äta det som ligger på botten. Akvariet har lite stenar och ca 25 snäckor. De gräver och verkar i övrigt glada.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Du får gå fram till akvariet lite oftare även om du inte ska mata dom. De måste bli vana vid att du går fram till akvariet!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • augusti 2013
      • 335

      #3
      Ursprungligen postat av Lousy93
      Hej jag införskaffade mig 6st snäcklekare av multifasciatus i ett 80 liters kar. Problemet jag har att de nu efter 1 vecka fortfarande är mycket skygga, vilket blir ett problem vid matning. De är aktiva tills jag kommer fram till akvariet och de verkar inte äta det som ligger på botten. Akvariet har lite stenar och ca 25 snäckor. De gräver och verkar i övrigt glada.
      En möjlig lösning är att lägga till en störfisk (eller flera) som simmar runt uppe, kan få upp grävmaskinerna.

      Annars kommer nog tiden att lösa problemet. Kanske byta mat mot något flingfoder som inte sjunker lika snabbt. Eller något annat foder som dina fiskar tycker är mer aptitligt.

      Kommentar

      • Lousy93
        Användare
        • juni 2022
        • 17

        #4
        Har funderat på att lägga till lite endlers eller någon annan ytlevande fisk. Men om jag gör det minskar jag på antalet snäcklekare jag kan ha i väl, hoppas på lite yngel och uppstart av koloni. Tack för tipsen. Ska testa lite levande mat typ artemia och fortsätta som jag gör så får vi väl se

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 4122

          #5
          Jag hade nyligen samma problem med Julidochromis som gömde sig. De var ensamma i karet. Hade 10 drottningrasboror över och det har funkat hur bra som helst efter det.

          Nackdelen är att det inte är så biotopriktigt men de låter varandra vara.
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • Lousy93
            Användare
            • juni 2022
            • 17

            #6
            Har nu under de senaste veckorna provat att mata med fryst mysis, artemia, cyklops, fling foder, har provat att addera endlers. De är lite mindre skygga men de äter inte riktigt. De provsmakar men spottar sedan ut maten igen. Nu har jag snart slut på ideer
            Måndagsexemplar till fisk?
            De lever ju fortfarande så något äter dem väl, men problemet är all överbliven mat som landar på botten. Försöker mata sparsamt men...

            Kommentar

            Arbetssätt...