räddningen vid läckande akvarier??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    räddningen vid läckande akvarier??

    Är väl i skrivartagen....så här kommer ett inlägg till!

    Har precis lagt in ett nytt golv (teak) i rummet där mitt nya 520L kar ska stå, och ÄVEN om det är vår undervåning så är mardrömmen att karet ska springa läck!

    Har funderat på hur fasen man kan komma undan så lindrigt som möjligt (då 3400 dyckert och lim samt en månads golvläggning INTE görs om)

    Min tanke var som följer (gör att det hela tar lite mer plats, men blir otroligt snyggt):

    Eftersom jag kommer att ha ett alu-stativ under karet så utgår jag från detta. Jag kommer bygga en "mur/sarg" runt karet i lekablock med ett svatånd på ca 15cm runt om karet. Blocken fogas samman, så när som det översta, där jag fäster en typ "presenning" som ligger dikt an mot sidorna och botten. Denna fäster man fast med det översta blocket.

    För att slippa (om man nu inte gillar leka-block) strukturen så tänker jag antingen använda mig av skiffer eller marmorkross och fästa upp detta på fronten och sidorna på skapelsen för att sedan överst lägga en kant av limträskiva av ek eller teak.

    Under karet och runt ställningen får du en "tunna" som förhoppningsvis samlar upp det mesta av vattnet samt en ursnygg möbel!!!!

    Vad tror ni?....när jag är klar med detta kommer jag in med en bild!

    Massa "ickevåta" hälsningar Deathdealer

    Synpunkter[8D]
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • Sven W
    Användare
    • oktober 2003
    • 157

    #2
    Jag har funderat i samma linjer som du, men hittills aldrig kommit längre än funderingar. Här är i alla fall vad jag resonerat mig fram till.

    Lite grovt kan man dela upp akvarieläckor i två huvudgrupper:
    • Snabbt utflöde. T.ex sprucket glas. Här kan det spruta lite hur som helst och man skall ha stor tur om man inte skall få en hel del vatten på golvet oavsett hur man försöker göra en uppsamlare.
    • "Pyspunka". T.ex läckande fog. Även här kan det spruta om man har otur, men chansen är god att det skall rinna ner längs utsidan på akvariet och det är fullt möjligt att samla upp. Man har också mer tid på sig att reagera.

    Jag har som tur är ingen egen erfarenhet av läckor, men vad jag förstår är den senare varianten klart vanligast.

    Jag kan tänka mig i vart fall tre olika sätt att hantera detta:
    1) Vanligaste metoden. Var noggrann och hål tummarna. Hårt! Kolla också hemförsäkringen.
    2) Ha någon typ av uppsamlingskar under akvariet. Jag tror dock inte det är meningsfullt att det skall rymma hela volymen. Om man vill vara mer avancerad kan man också sätta in ett vätskelarm i karet för att göra det möjligt att reagera snabbare.
    3) Göra som med diskmaskiner. Se till att vattnet rinner ut framtill på golvet så att man upptäcker det så fort som möjligt.
    /Sven

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #3
      Tack för synpunkten Sven!

      Vad jag har läst mig till så verkar det som om många "bottnar" går på karen... Det är klart att om en sidoruta eller fronten exploderar....då är det kört, men en sådan lösning som jag föreslår/ska bygga hjälper till att ta upp merparten av vattnet om man har lite tur i oturen. Skulle mycket hällre vilja ha ut 100L än 500L på golvet i ett vanligt rum *S*

      Sen får man en förbaskat snygg möbel....använder man superfog, så kan man egentligen sätta vilket material som hellst!?

      Finns det ingen som råkat ut för läckor här som kan berätta hur vattnet kom ur karet (om möjligt)

      Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      Arbetssätt...