Yellow med ett sår på sidan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tmurek
    Användare
    • december 2020
    • 4

    Yellow med ett sår på sidan

    Hej.Kan någon hjälpa mig. En av mina Yellow fick ett runt sår på sidan. Fisken är i ganska dålig skick: tappade färg är svag vill inte äta. Ligger mest - se bild. Jag misstänker att det är ett gäng av Mphangas som ligger bakom såret men kan inte utesluta ngn sjukdom. Än så länge har jag förflyttat honom till reservakvariet så att den har lite lugnt. Har Ni några tipps vad kan det vara och hur kan man hjälpa honom .
    MVH Tomasz
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210310_210950.jpg
Visningar: 224
Storlek: 236,2 KB
ID: 762139
    Bifogade filer
  • diccla
    NCS Medlem
    • december 2016
    • 131

    #2
    Jag skulle tippa på att det är någon form av bakteriell infektion i huden. JBL har ett digitalt "Online hospital" där man kan leta på olika sätt efter vilken åkomma ens fisk lider av och här är en länk dit
    Do you have ill fish and you don’t know what disease it is and how to treat it? Here you can diagnose diseases using photos or identification keys and you can find out where they come from and how to treat them. By showing you over 500 photos to identify and cure fish diseases, we enable you to find a diagnosis and solution.

    JBL har en medicin mot just det och fenröta som heter Ektolbac, men jag föreslår dig att även visa upp bilden på din fisk i din akvariebutik så får de hjälpa med vilken medicin som du bör använda.
    Alternativt är det parasiter som äter av fisken men då borde du se om dessa rör på sig där i såret och då måste du använda en annan medicin för att få död på dem.
    Oavsett vilket så är det alltid bråttom att diagnostisera sjukdom och sätta in medicin om det ska sluta väl. Lycka till med Golden.

    Kommentar

    • Tmurek
      Användare
      • december 2020
      • 4

      #3
      Tack för hjälpen. Yellown överlevde tyvärr inte...Jag kommer att ha säkert nytta av Online hospital i framtiden

      Kommentar

      Arbetssätt...