Hemmabyggd ljusramp !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jannemannen
    Användare
    • juli 2004
    • 306

    Hemmabyggd ljusramp !

    Hejsan ! Jag har lite frågor och funderingar angående belysning till mitt blivande 912 Liters akvarium med Tanganyika's !

    Måtten på själva karet kommer att vara L190 x D80 x H60 cm. Jag har tänkt att bygga en ramp som mäter ungefär L180 x B35 x H12 cm !
    Rampen kommer att hänga från taket ca 20 cm över akvariet ! Rampen har jag tänkt att bestycka med 2 x 58 W lysrör, samt 5-10 st riktbara 12V 20 och 35 Watts halogenspottar.

    Lyrören kommer att sitta i framkant och bakkant, Spottarna i mitten !

    Akvariet kommer vidare att innehålla ljust bottenmaterial (biltemasand), och mestadels ganska ljusa stenar.

    Jag kommer förmodligen inte att ha några växter. Jag kanske provar med ngn växt senare, men det har ingen prioritet alls för mig...

    Kommer ljuset att räcka till ? Eller skall jag trycka i fler lysrör ?

    Kommer rampen med sin bredd på bara 35cm kunna täcka in akvariet med ljus i djupled ? Eller bör jag göra rampen bredare ? Spottarna är ju som sagt riktbara. Jag tror själv att det kommer att bli bra, men jag vill gärna höra lite åsikter...

    Mvh/Janne
    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...
  • imported_n/a
    Användare
    • juli 2004
    • 428

    #2
    Ja det där låter väll bra! Hur går det föresten?
    /Lasse

    Kommentar

    • jannemannen
      Användare
      • juli 2004
      • 306

      #3
      Kul att ngn frågar ! Ärligt talat så har jag inte börjat med rampen än. Jag fick själva karet häromdagen, så nu kan jag iaf börja ta lite mått på delarna ! Men det blir nog en ramp såsmåningom ! Någonting blir det iaf !

      Mvh/Janne
      Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

      Kommentar

      Arbetssätt...