Sidkanalfläktar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    Sidkanalfläktar

    Hej!

    Är det någon som är duktig på sidkanalfläktar?

    jag har varit ute efter en i ett tag nu men de jag hittat i sverige begagnade är ruskigt dyra, är det någon som kan tala om för mig, varför+ eller någon som kan tala om för mig varför denna pump på länk ifrån tyskland är så billig= länk(http://carmenschwemmer.com/purchase_...fm?item_no=103)

    , något fel på den?



    don´t drink water-fish`s ..... in it!
    Mvh
    Peter
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!
  • Janne E
    Användare
    • april 2002
    • 382

    #2
    Hej Peter,
    Det är säkert inget fel på den sidkanalen från Tyskland, det är mycket billigare att handla pumpar och liknande prylar därifrån jämfört med Sverige.
    Grossistpriset på en sidkanalare i Sverige motsvarar de tyska priserna på deras postorderverksamhet. Jag vet det på grund av att jag jobbar med ventilation och all där förekommande fläktar.

    Så köp den om du inte kan hitta någon billigare här, jag själv köpte en beg. för 750,- fast det kanske var ett kompispris :-)

    M.v.h / Janne

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #3
      Hej Janne!

      Tack för Svaret!

      Men tack vara min förfrågan här på ciklid.se så fick jag ett mail från en som ville sälja sin, och därav slog jag till och löpte den.

      Men du kanske kan hjälpa mig ändå, jag funderar på att ljudisolera den lite eftersom de dånar ganska bra och undrar om du har några tips. Kan man utan fara bygga in den, den blir inte överhettad då eller så,eller räcker det att placera insuget utanpå lådan, fast jag har fått för mig att det är det som dånar, man kanske ska bygga in en fläkt som "kyler" lite inuti lådan.

      Är oxå tacksam för alla övriga tips man kan få om placering, ev underhåll,och allt annat som man kan behöva veta .

      Tack på Förhand

      don´t drink water-fish`s ..... in it!
      Mvh
      Peter
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Janne E
        Användare
        • april 2002
        • 382

        #4
        Hej,
        Jag har själv byggt in min i en låda som är isolerad, fast jag har tagit bort en sida för att det blev så himla varmt och ville inte riskera lagerhaveri. Funkar säkert att använda någon mindre fläkt som kyler istället. Ljudet som blir från insuget har jag dämpat med att använda ett större rör utanpå insugsröret och som jag fyllt med vadd. Vilket fungerar utmärkt och filtrerar även bort dammet, som annars sätter igen ventilerna.
        Om den använts en längre tid så rekomenderar jag att du byter till nya lager, vilket är både lätt och billigt när du fortfarande ännu inte byggt in den.
        Jag har min stående på ett stativ på golvet, och rören har jag dragit under taket (plaströr 32 mm) där jag borrat hål och tryckt dit vanliga reglerventiler i plast som man kan köpa i akvarieaffärn.
        Om man har rören över akvariet så slipper du risken att få hävertverkan och vatten i fläkten, fast det har du nog redan tänkt på.

        M.v.h / Janne

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #5
          Hej Janne och tack för svaret!

          Det blir nog någonslags isolering, men den får nog vänta tills man får nån lysande ide!

          det där med större rör med filtervadd i har jag sett flera använda sig av och kommer använda samma principKanske en upp&nervänd petflaska

          JAg fick veta att lagren gått ca 1½ år, men samtidigt har nog pumpen stått still en 6-7år sådär, påverkar det? Nya lager följer med så det kanske är likabäst att byta i alla fall!

          Jo tanken är elektriker rör i taket dia 40mm tro jag det blir, ju grövre ju bättre har jag hört.

          Annars är det inget att tänka på? Bara tuta och bubbla!

          don´t drink water-fish`s ..... in it!
          Mvh
          Peter
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Janne E
            Användare
            • april 2002
            • 382

            #6
            Hej Peter,
            Det är rätt att det är bättre med grövre rör, fungerar ungefär som en trycktank till kompressor = buffert med luft.
            Jag skulle nog byta lager, risken finns att fettet i lagren torkat om den inte använts på länge. Det är enkelt att byta så varför chansa.
            Elrör är billigt men var noga med att skarvarna blir täta, täta med silicon. Alternativt är att använda pvc-rör för limning men det är lite dyrare. Sedan är det bara att köra på, jag vet inte riktigt vilken kapacitet jag har på min men den räcker till att driva 25-30 akvarium. Blir i alla fall bra mycket billigare än att använda pumpar.

            M.v.h / Janne

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #7
              Hej Janne!

              Tack för svaren, jag byter lagren och tätar rören så blir det nog kalas.

              don´t drink water-fish`s ..... in it!
              Mvh
              Peter
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              Arbetssätt...