Vattenbyte m.m.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danielm71
    Användare
    • juni 2004
    • 74

    Vattenbyte m.m.

    Hur långt efter nystart bör man byta vatten första gången? Hur ofta bör man mata i början för att undvika höga nitrithalter? Hjälper det att filtrera över Ehfisubstrat? Har ett kar med ungfiskar (Auloncara och Golden).
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Mata inget första 5-6 dagarna sedan mycket lite var tredje dag några veckor. Byt lite vatten ofta (10-20%) 2-3 ggr i veckan. Då byter du inte så mycket att du får med dig för mycket "goda bakterier" ner i brunnen. Efter 5 veckor om det är ok med nitriten, byt 50% varje vecka.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      #3
      Hur snabbt sätter ni i fiskarna? Använder ni något medel för klor etc?

      Tack!

      MVH
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • danielm71
        Användare
        • juni 2004
        • 74

        #4
        Klarar sig ungfiskar 5-6 dagar utan mat om de är i god form?

        Vet inte riktigt hur det är med kloret men det finns väl vattenberedningsmedel?!!

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

          Då byter du inte så mycket att du får med dig för mycket "goda bakterier" ner i brunnen.
          Finns väldigt lite "goda" bakerier fritt i vattnet, dom flesta lever i biofilmen som bildas på den fasta materian som finns under vattnet.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            Från en annan som har ett nystartat Malawikar!

            Fick mitt kar (220L) för 4 veckor sedan, och lät det gå tomt i 6 dagar....tillsatte fisken, och struntade i maten de första 3 dagarna. Mätte nitriten under hela tiden....5-6 dagar efter fisken kom i fick jag min topp.....
            Jag bytte ca 30% dagligen, och hällde i lite "starter" i filtret (fick massor av olika råd) och fortsatte att mäta och byta vatten varje dag. Kanske skulle nämna att jag tilsatte Bikarbonat för att hålla kH-värdet på bra nivå!

            För dryga 5 dagar sedan fick jag balans i karet, och nu går det som på räls.... Fiskarna stortrivs, och jag har haft kraftig genomluftning i karet hela tiden!

            Kör med täta vattenbyten, lite mate och det kommer gå bra!

            Vänligen

            Deathdealer (ps. skulle ALDRIG klarat det utan all hjälp från folk som kört tidigare *tack*)
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • augusti 2004
              • 583

              #7
              Samma topp fick jag i mitt sällskaps kar utan fisk. Verkar som Nitrit-topparna kommer oavsett fisk. Jag hade inrett karet med en del växter och någon rot. I 9 dagar var nitrit = 0 (vårat alldeles för rena vatten i det här landet). Efter dag 10 var det som om någon lade i en tablett med koncentrerad nitrit. Alla tester blev röda (vad nu det är ca 6 eller nåt på skalan). Köpte en liten flaska med nitritkiller och efter 48 timmar var balansen igång. Efter det har det funkat kanon.
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              • roccster
                Användare
                • augusti 2004
                • 583

                #8
                En annan sak. Om man har ett extra filter som går eller om man kan ta vatten från ett bef. kar kan man ju snabba på processen. Vad tror ni om att skölja ur ett bef. filter (som har alla goa bakterier) i det nya karet? Skulle det kunna snabba på kulturen?
                MVH

                / Richard
                http://www.ornemark.com

                Kommentar

                Arbetssätt...