Varmt i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sven W
    Användare
    • oktober 2003
    • 157

    Varmt i akvariet

    Upptäckte att det varma vädret gjort att temperaturen i akvarierna stigit rejält och att fiskarna var slöa. Mest var det i ett yngelakvarium som jag har på övervåningen. Där var det drygt 30 grader mot normala 25. Nu har jag i vart fall gjort vattenbyten och fått ner tempen i mer normala nivåer och fiskarna ser pigga ut igen.
    /Sven
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    30 grader blir det även i sjön vid ytan, se bara till att syresättningen är god så ska det inte va någon fara.

    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Sven W
      Användare
      • oktober 2003
      • 157

      #3
      Tror heller inte att det är någon större fara, men fiskarna var slöa och det hade nog inte varit bra om det blivit ännu varmare.
      /Sven

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Sant att det bli 30 grader på yran i sjön, men alla fiskar lever inte där . Aldrig upptäckt ngt possitivt med att ha 30 grader så fortsättt byta!

        Kommentar

        • Agnes
          Användare
          • juli 2002
          • 106

          #5
          Är det verkligen bre att sänka värmen så där, det blir ju snart varmt igen. Är det inte bättre att hålla en stabil om en något högre värme?

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Nu har du inte skrivit vad det är för fisk, men hög temp är farligt för fisken! Att sänka temp med kallvatten är knappast en långsiktig strategi men funkar förstås akut. Det du kan göra för att sänka temp är att minska tiden det är tänt, i nödfall inte ha tänt överhuvudtaget, öka avståndet mellan belysning och täckglas (eller ännu bättre ta bort täckglas). Sedan är syrgssättningen av vattnet mycket viktigare när vattnet är varmt (vilket redan nämnts).
            citat:30 grader blir det även i sjön vid ytan... ...Sant att det bli 30 grader på yran i sjön, men alla fiskar lever inte där
            Nej, alla fiskar lever inte "i sjön" [:0]
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • augusti 2004
              • 583

              #7
              Läste i ett annat forum att man kan sänka ner rengjorda petflaskor med fruset vatten. Låter som inte allt för dum idé.
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Dom dör inte av värmen utan det är syrebristen som kväver dom vid höga temperaturer.Själv har jag idag 29.5 i burken men märker ännu inget konstigt flåsande.

                Expn
                Alla fiskar lever inte där men alla fiskar överlever där =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  citatom dör inte av värmen utan det är syrebristen som kväver dom vid höga temperaturer
                  Allt sitter ihop men vad spelar orsaken för roll? Fisken kräver mer syrgas vid högre temp samtidigt som att syrgasens löslighet minskar. Vid en viss temp blir det omöjligt för fisken att få tillräckligt med syrgas oavsett hur mycket ytan rör på sig. Den förbrukar mer per tidsenhet än vad vattnet kan innehålla.

                  Jag har läst att detta inträffar någonstans över 33 grader hos mal-tan. Självhar jag pga. trasig värmare hållit eldbuk i 45 grader. De andra fiskarna var stendöda, men eldbukarna var inte ens uppe vid ytan.

                  Sedan är jag övertygad om att vissa fiskar inte gillar höga temp. alls. Exempel är killies som inte har så höga syrgasbehov, men som kan må riktigt illa och dö av höga temp. I dessa dagar är killinissarna riktigt riktigt oroliga, och håller på med isflaskor mm, eftersom att de av erfarenhet vet att hög temp dödar.

                  citatjälv har jag idag 29.5 i burken men märker ännu inget konstigt flåsande.
                  Jag har 33 och märker inget konstigt flåsande, men är rejält orolig och funderar på att släcka tills värmeböljan är över!
                  citat:Alla fiskar lever inte där men alla fiskar överlever där =)
                  Nix, den stora majoriteten av världens fiskar skulle tvärdö om de placerades i "Sjöns" yta.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                    citatom dör inte av värmen utan det är syrebristen som kväver dom vid höga temperaturer
                    Allt sitter ihop men vad spelar orsaken för roll?
                    Klart orsaken spelar roll eftersom dom kan dö vid 30g med dålig syresättning men överleva 31 med bra... dödsorsaken är kvävning vid 30grader men orsaken kan påverkas med god syresättning
                    citat:Alla fiskar lever inte där men alla fiskar överlever där =)
                    Nix, den stora majoriteten av världens fiskar skulle tvärdö om de placerades i "Sjöns" yta.
                    [/quote]

                    Den stora majoriteten av världens fiskar lever väl i havet o jag trodde vi pratade om ciklider? vad jag menade o trodde ni förstog var att jag syftade på att fisken överlever vattenförhållandena som råder där, varmt och syrerikt(menade inte övriga levnads förhållanden som råder vid ytan)som sagt det var själva vattnet jag menade som finns vid ytan och inte övriga levnadsbetingelser.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      citaten stora majoriteten av världens fiskar lever väl i havet o jag trodde vi pratade om ciklider?
                      Nix, frågan ligger under "akvariet" inte under "malawisciklider". Den kategorin finns inte ens. Därför bör inte ett svar endast handla om malawiciklider. Det finns akvariefiskar som mår dåligt av hög temp och jag gissar på att det finns de som mår dåligt av temperaturen som sådan.

                      Det jag menade med att "orsaken inte spelar någon roll" är att OM du fixar 100% syrgasmättnad vid låt oss säga 35 grader så dör enligt vad jag läst malawiciklider. Men visst, öka cirkulationen så blir det bättre men inte bra! Det var otydligt uttryckt. Förlåt [B)]

                      När det gäller vissa killifiskar (som jag vet inte är ciklider) så får man dödsfall innan temperaturen är 30 grader.

                      Den finns en klassisk "ciklidfråga" i en gammal Akvariet (tidskriften) som handlar om vad som gäller för blå ciklider. Svaret inleds med "med blå ciklider antar jag att du menar malawiciklider..." []
                      citat:30 grader blir det även i sjön vid ytan, se bara till att syresättningen är god så ska det inte va någon fara.
                      Det är det här jag inte riktigt håller med om. Temperatur orsakar problem så "så ska det inte vara någon fara" anser jag vara fel. Däremot håller jag helt med om att man ska öka cirkulationen.

                      Sammanfattning:
                      1. Hög temperatur kan orsaka problem
                      2. Öka cirkulationen
                      3. Sänka temperaturen

                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Visste inte att frågan låg under akvariet jag kollade bara på förstasidan=(Man har en del förutfattade meningar när man lever i malawivärlden=)Jag ska offra några malawiciklider o kolla hur varmt vatten dom överlever i med så god syresättning jag förmår att skapa så vet jag iaf i framtiden hur mycket dom klarar.

                        Varför jag säger att det inte ska vara några problem iaf när det kommer till malawiciklider är för att varje sommmar i princip har det blivit upp mot 29-30 grader i mina burkar och jag har alldrig haft i is eller hållt på med nått annat under sommaren för att tempen ska sänkas och fortfarande har jag inte haft några dödsfall under sommarperioderna sen kanske det e fel eller slarvigt att resonera så men det är en annan historia =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          #13
                          Ett bra tips, vilket alla säkert tänkt på är iallafall att se till att fönster och dylikt öppet hela tiden. Jag har lyckats hålla en temp på 26 grader pågrund av att takfönstren står öppna hela dagen.

                          Jag förstår att det inte går att vädra lika bra i alla bostäder och att det kan vara lite jobbigt att ha fönstren öppna om man bor på bottenplan och inte är hemma. Själv har jag mina kar på övervåningen.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          Arbetssätt...