Inner- eller ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T

    #16
    Jag har ett Eheim ecco 2236 som jag är mkt nöjd med. Men jag har det till en 120 liters burk. Det är inte så bra fart på pumpen så lite beroende på vad du ska ha i akvariet kan det bli i klenaste laget. Köpte mitt från Tyskland till mkt bra pris.

    Kommentar

    • Bjurström
      Användare
      • maj 2003
      • 37

      #17
      Jag är något besviken på mina ytterfilter (Eheim) eftersom de pumpar så dåligt (=få liter i timmen). Man får räkna med betydligt mindre än det som står eftersom det beräknas på ett helt tomt filter. Med filtermaterial sjunker det och sedan med smuts kan det sjunka drastiskt. Mina filtermattor med pumphuvuden är det mycket mer fart på och de behöver även rengöras mer sällan (dessutom billigare).

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • november 2002
        • 571

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av Bjurström

        Jag är något besviken på mina ytterfilter (Eheim) eftersom de pumpar så dåligt (=få liter i timmen). Man får räkna med betydligt mindre än det som står eftersom det beräknas på ett helt tomt filter. Med filtermaterial sjunker det och sedan med smuts kan det sjunka drastiskt. Mina filtermattor med pumphuvuden är det mycket mer fart på och de behöver även rengöras mer sällan (dessutom billigare).
        detta gäller nog alla filter oavsett märke.

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #19
          Tricella: Jag ska köpa ett eheim 2217 begangnat imorrgon (800:-) till mitt 720. Till det så har jag ännu ett eheim ytterilter, professional (den minsta) Däri ska jag ha discus. Du som nu har ett sådant filter.: Låter den mycket? räckr det med bara 2217 eller är det nödvändigt med båda? =)
          Mvh Alex

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            En 2217 ska vara i det närmaste knäpptyst. I ett 720L akvarium så bör du nog ha mer än bara en 2217...även om du "bara" ska ha Discus.
            Discus behöver ju inte samma snurr på vattnet som t ex Malawi eller Tanganyika.

            Du får ha i åtanke att en 2217 (eller någon annan pump) i verkligheten inte pumpar det som står angivet. En 2217 anses pumpa 1000L/h enligt tillverkaren, men då är det utan filtermaterial. Den mest troliga siffran är "tyvärr" ca 700L/h.

            Med detta så pumpar inte en 2217 runt dina 720L mer än typ en gång i timmen och det skulle jag vilja säga är för lite.

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              #21
              Okey, då tar jag även den lilla professional
              Mvh Alex

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Vad har den för kapacitet?

                Kommentar

                • Mattias Andersson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 788

                  #23
                  Om det är 2222 du menar så räcker det inte med bara den + 2217, dessa 2 pumapr bara 1000 + 350=1350 L/H och som Tricella skrev så är detta utan filtermaterial, med filtermaterial pumpar dom nog runt 850-900 L/H.
                  Helst skulle jag nog satsa på minst 2 st 2217...

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #24
                    Avgör istället hur mycket biologisk rening du behöver till ett 720, hur mycket fisk och hur stora, så att en bra nedbrytning kan ske och därmed bättre vattenvärden.
                    Eheim 2250 kan ju vara ett alternativ ochså, då har du ju samma filterarea som 2st 2217, sedan kan du ju komplettera med cirkulationspump av nåt slag för att få fart på vattnet. Man kan ju faktiskt köra cirkulationspumpar utan filtermedia, då är dom ju inte så skrymmande om man inte vill fylla karet med grejer.

                    Ett ytterfilter tycker jag man ska packa med sådan media att den går ett bra tag, ett år åtminstone och den ska tillåtas att sacka i cirkulation. Ska man hålla på och göra rent ett ytterfilter för att få upp cirkulationen till max då försvinner ju den stora nyttan med ytterfiltrets fördelaktiga egenskaper, nämligen stor filtervolym och därmed mycket yta för bakterier att fästa på.

                    Alltså: Ska du inte ha så mycket fisk i ditt 720 så skulle jag satsa på antingen en 2217 packad för långa intervaller och ett kraftigt innerfilter ex 2252 eller om du bedömer större belastning vad gäller fisk en 2250 eller 2 st 2217 kompletterat med cirkulationspump.

                    Oftast om man inte har fiskar som vill ha just lugnt vatten, så behöver man komplettera ytterfilter med något annat som sköter cirkulationen, så därför känns det här med cirkulation när man pratar ytterfilter som en bifråga.

                    Men detta är ju mina reflektioner och jag kan ju ha fel, men helt ute o cyklar är jag nog inte ; )


                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #25
                      Ockey, tack för alla svar. Det är en eheim 2226 som den andra är på. Så 2217 och 2226 till 720, är det lite?
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av Hajen_89

                        Ockey, tack för alla svar. Det är en eheim 2226 som den andra är på. Så 2217 och 2226 till 720, är det lite?
                        Tycker jag borde funka utmärkt, men som sagt det blir inte så mycket cirkulation på dessa 2 men dom utgör en skaplig biologisk filtering ändå så länge du inte har mycket eller stora fisk.


                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • Bjurström
                          Användare
                          • maj 2003
                          • 37

                          #27
                          "En 2217 anses pumpa 1000L/h enligt tillverkaren, men då är det utan filtermaterial. Den mest troliga siffran är "tyvärr" ca 700L/h."

                          och 700 l/h är för en nystartat filter med bra filtermaterial (=inte för tätt och packat). Efter några månader och full av smuts kan den punpa från 500 l/h och ner till i stort sett ingenting alls.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...