Köpte T Temporalis o N Bucheri...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • oktober 2004
    • 233

    Köpte T Temporalis o N Bucheri...

    Har ett ”tanganyika-kar” med bland annat Telmatochromis Temporalis, vuxet par, och skulle gärna höra om andras erfarenhet av denna art. Har paret tillsammans med Neolamprologus Bucheri, J Regani, A Compressoceps samt några Malawis (sju golden). De går i ett kar med Bakgrund från Rockzolid och många stenar i en blandning av stora, mellanstora och små. Detta för att få väldigt många ”grottor”. Även många snäckskal.
    Temporalisen är förvånansvärt ”fredliga”, fullvuxna och ska enligt uppgift vara ett par. Påminner på sätt och vis mycket om lejonhuvuden, även om temporalisarna simmar medan lejonhuvuden mest ligger still på botten på grund av sin simblåsa. De är också betydligt mer ljusgrå än lejonhuvuden. Likheten kommer främst av stor utvecklad puckel.

    någon här med erfarenhet av Temporalisen? Även mycket intresserad av erfarenheter av Bucherin.
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
  • Per_S
    NCS Medlem
    • oktober 2005
    • 131

    #2
    Jag har en liten grupp N. buescheri i ett av mina kar. Man ser dem sällan då de gillar att smyga runt i de olika grottorna. Vidare så verkar de vara lite "enstöriga" då jag sällan ser flera av dem samtidigt. Mina observationer kan kanske bero på medinvånarna som är mestadels tropheusar och petrochromisar. N. buscheri verkar inte vara någon storjägare då jag hela tiden har massor med tropheus och petrochromis yngel. Har några små grupper av Callochromis brichardi och Julidochromos transcriptus "Tanzania" som visar ett liknande beteende. Har lite för mycke tropheusar i karet nu och behöver ränsa ut. Problemet är att det inte är så lätt att fånga dem
    Per S

    Kommentar

    • Camenius
      NCS Medlem
      • oktober 2004
      • 233

      #3
      Kul att du har Bucheri! Fina, tycker jag. Jag har tre kvar i akvariet, en av dem som jag köpte dog vid hemkomsten från Nol. Storleken var runt 3-4 centimeter. Två färgade relativt snabbt ut med mönstrad kropp, fina, och höll till relativt nära varandra i ett stort stenrös (jag har massor med sten) men rök ihop om de kom alltför nära. Den ena växte snabbare och det var han som hade övertaget. Två hannar trodde jag eftersom de verkade ganska ilskna på varandra. Den tredje var jämnt brunfärgad på kroppen men ändå ganska fin. Trodde det var en hona eftersom hon höll till lite för sig själv och inte fick mönstrad kropp.

      Men.

      Nu går de utmönstrade mycket tätt ihop och krumbuktar sig då och då för varandra. kan inte vara hannar båda två eftersom arten är så aggressiv mot samma kön. Blir spännande att se vad som händer.

      Temporalisen är jag så osäker på. Det ska var ett par som tidigare lekt. Ser identiska ut så jag är lite misstänksam. Stor puckel båda två. Å andra sidan är de inte aggressiva mot varandra, vilket de borde vara om de är av samma kön. Vore så kul att få höra om erfarenheter från någon annan om denna art.

      Noterar att du skriver att dina Bucheri gömmer sig mycket. Så gjorde alla mina fiskar, ända till jag skaffade ganska många Malawi-Golden. Köpte dem för att de skulle simma runt omkring i akvariet, synliga, och locka fram de andra. (Har gjort så en gång tidigare då erfarenheten är att för få fiskar i ett akvarium kan göra dem skygga.) Idén fungerade. ...och fungerar extra bra efter att jag skaffat Temporalisen som faktiskt är framme hela tiden och snällt simmar omkring... in och ut mellan stenar, rösen och grottor.

      Du har ju Tropheus och Petrochromisar så dina Buscheri är naturligtvis inte blyga av samma anledning som mina var.

      Har du erfarenhet av lek av Buscheri?




      Legitimerad Nortonist.
      "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

      Kommentar

      • Per_S
        NCS Medlem
        • oktober 2005
        • 131

        #4
        Mina Buscheri har inte lekt vad jag vet. Karet är stort med många gömställen och mörka grottor. Köpte 6st av Kent i Nol för något år sedan. Tror jag har 5 kvar.
        På 80-talet var jag aktiv i en akvarieförening i Västerås. Det var en kul tid då det alltid kom en massa nya arter. Har haft en hel del, mestadels afrikanska ciklider men aldrig Temporalis. Kommer den från klippbiotopen eller är det mera "dy". Vill minnas att det i föreningen fanns en person som har samma efternamn som du. Tror det var Lars han hette. Är ni släkt? Inte så vanligt efternamn.
        Per S

        Kommentar

        • Camenius
          NCS Medlem
          • oktober 2004
          • 233

          #5
          KUL! Jodå, det är mig du minns namnet på. Tror jag vet vem du är, även om du inte skrivit efternamnet. Om jag minns rätt var jag hem till dig och vi kollade några vuxna Tropheus Kacheese, tror jag de rödglimmrande heter. Du hade akvariet i ditt rum. Kompis med en kille som hette Leander? Har du fb kan du kika på mig under mitt namn, Lasse Lansdowne, så kanske du känner igen mig ,trots gångna år och tillkomna kilon. Idag glad pensionär, åren går ju.

          Willstedt har jag sprungit på vid tillfälle. Dock länge sedan. Tror han mår bra nu. Bosse Zettergren har jag också nån gång mött, även om det är många år sedan nu.

          Trevliga tider jag minns med glädje. Minns att jag beskrev klubben för en icke-akvarist som en mycket kul samling med sinsemellan olika personer där en insatt 15-åring lyssnas på med respekt av en 50- åring.... tror du förstår hur jag menar. Vi hade fiskarna som gemensamt intresse och därmed jämlikar, oavsett ålder, kön och annat.

          Har gamla motorcyklar som det stora intresset, men akvarieränderna går aldrig ur. Överfört intresset på min äldste son som slår mig med hästlängder vad gäller all kompetens vad gäller akvarier. Han har under många år sysslat med saltvatten men övergått till Malawi nu i ett jättestort fantastiskt vacker akvarium. Jag har just slutat med växtakvarier med västafrikafiskar. Idag alltså,Tanganyika. Köpte J Dicfeldi igår.

          Temporalisarna är klipplevande i övergångszon till där det finns snäckskal. Ganska ovanliga i butiker. Fullvuxna, påminner om lejonhuvuden (mina har stor puckel) även om de simmar mer äm står på botten. "Fredliga" mot andra. Buscherin betydligt tuffare. So far i alla fall.

          Ha det!
          Senast redigerad av Camenius; 15 december 2019, 09:14.
          Legitimerad Nortonist.
          "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

          Kommentar

          • Camenius
            NCS Medlem
            • oktober 2004
            • 233

            #6
            Sjöberg... sjölander...?
            Legitimerad Nortonist.
            "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

            Kommentar

            • Camenius
              NCS Medlem
              • oktober 2004
              • 233

              #7
              ...förresten. Ser du någon skillnad mellan könen på Buscherin?
              Legitimerad Nortonist.
              "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

              Kommentar

              • Per_S
                NCS Medlem
                • oktober 2005
                • 131

                #8
                Har konto på FB, Per Sjo, på Youtube Per Sjöberg. Jag hade mycke riktigt T. "kachese" under ett antal år på 80-talet. Bor numera i Örsundsbro men är ganska ofta i Västerås då mina föräldrar bor kvar där. Har inte träffat Tomas L. på måna många år. Märkligt hur man kan förlora kontackten….

                Jag har inte sett någon direkt skillnad på könen på mina buscheri. Vet som sakt inte hur många jag har kvar.

                God Jul på dig
                Per
                Per S

                Kommentar

                • Camenius
                  NCS Medlem
                  • oktober 2004
                  • 233

                  #9
                  Trevligt att läsa. ...och imponerande akvarium. Grattis till en fantastisk burk med härliga fiskar. God jul du å!
                  Legitimerad Nortonist.
                  "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                  Kommentar

                  Arbetssätt...