Gömställen Mbuna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trindmyran
    Användare
    • december 2018
    • 4

    Gömställen Mbuna

    Har funderat på en sak. När man inreder gömställen till Mbunas, är det viktigt att de blir alldeles grottlika, alltså att de blir helt mörka och utan insyn? Eller går det lika bra även fast det finns flera in och utgångar och att ljuset lyser in? Har någon erfarenhet av detta perspektiv?


    /Nybörjare
  • Tobiassorensen
    Användare
    • juli 2017
    • 62

    #2
    Jag personligen har alltid bara gjort grottliknande kreationer när jag pysslade med malawi. Både med multipla ingångar och där ljus kan ta sig in och där de varit en ingång och inget ljus tar sig in.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Ja, en blandning som föregående nämner är att föredra. Min erfarenhet är att många mbuna ogillar slutna hålor med bara en ingång,

      Kommentar

      • JRB
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 274

        #4
        Ifall du lägger ut stenar både på botten och på varandra så fixar de själva med hjälp av grus/sand vilka öppningar de vill ha + att det ändrar sig dag till dag. Tänk bara på att du inte lägger stenar på gruset som kan slå i rutorna när de gräver bort gruset. Jag har alltid en frigolitskiva i som täcker hela bottenglaset, sen stenar och sist grus. frigolitskivan gör att det inte kan hamna grus mellan stenar och bottenglaset som i värsta fall kan spräcka glaset...

        Kommentar

        • SLI
          Användare
          • november 2017
          • 9

          #5
          Det behöver inte vara en grotta i den bemärkelsen, mera en skyddad plats att leka på. Ljus gör ingen skada, och många flyktvägar är bara en fördel.

          Kommentar

          Arbetssätt...