Hoppa ut ur karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GustavLindberg
    Användare
    • januari 2018
    • 63

    Hoppa ut ur karet

    En av mina haplochromis sp. Thick skin hoppade ut ur akvariet igår. Han låg på marken i ca fem minuter innan vi mårkte honom. Vi lade han i ett karantänakvarie.

    Idag (en dag senare) ligger han uppochner och verkar skadad på ena sidan av huvudet. Han verkar också se rätt dåligt.

    Är det någon annan som har erfarenhet och vet hur man hanterar detta?
    ​​​​​​
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #2
    Ursprungligen postat av GustavLindberg
    En av mina haplochromis sp. Thick skin hoppade ut ur akvariet igår. Han låg på marken i ca fem minuter innan vi mårkte honom. Vi lade han i ett karantänakvarie.

    Idag (en dag senare) ligger han uppochner och verkar skadad på ena sidan av huvudet. Han verkar också se rätt dåligt.

    Är det någon annan som har erfarenhet och vet hur man hanterar detta?
    ​​​​​​
    Ge det lite tid, är inte så mycket annat du kan göra.

    Har haft fisk som legat 2-3 timmar på golvet... Slängde i den i akvariet igen när jag insåg att den levde. Sjönk till botten och låg där typ två dagar, sedan började den simma.

    Har din fisk landat på ögat kan det blivit lite skadat, men fiskarna brukar ju smälla in i stenar och glas.

    Kommentar

    • Tobiassorensen
      Användare
      • juli 2017
      • 62

      #3
      Kan bara instämma i föregående inlägg. Hade en trio leporinus fasciatus som hoppade ur titt som tätt. En dag kom ena katten med en 30cm lång leporinus i käften. Den levde fortfarande men var illa åtgången så slängde ner den i ett malawikar och höll den framför en streamer i 30min ungefär sen släppte jag och den sjönk som en sten. 12 timmar senare när jag kom hem ifrån jobbet så vart den och simma runt igen. Fiskar har en enorm förmåga att klara mycke. Har även haft clariasmalar som varit snustorra men levt när jag kastat tillbaka dom i karet och dom har klarat sig utmärkt.

      Kommentar

      • GustavLindberg
        Användare
        • januari 2018
        • 63

        #4
        Han landade på ena sidan syns det tydligt men båda ögonen ser skadade ut, hur kan det ha blivit till

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Jag skulle köra i salt och gärna ngt vattenberedningsmedel typ Easylife. Håll vattenkvalitén på topp och hoppas på det bästa.

          Kommentar

          • GustavLindberg
            Användare
            • januari 2018
            • 63

            #6
            Aa det ska jag göra

            Kommentar

            • GustavLindberg
              Användare
              • januari 2018
              • 63

              #7
              Jag måste tyvärr säga att han gick bort ett par timmar efter saltet och nitrivec åkte ner. Han hade antagligen dött ändå om inte jag hällde ner salt och vattenpreparat.

              Här kommer en bild jag fick på honom för ca en månad sen.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Trist!

                Kommentar

                Arbetssätt...