Hjälp han slåss! (Del 2)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • maj 2024

    Hjälp han slåss! (Del 2)

    Jag har tidigare skrivit om mina Protomelas sp."mbenji thick lips" i tråden "Hjälp han slåss!: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7509 Nu har hanen gått i sin arrestburk i fyra dygn och jag tyckte det var dags att göra något, Så i samband med vattenbyte släppte jag tillbaka honom till dom andra fiskarna varpå han genast gjorde allt för att ta livet av hona nummer två. redan medan jag höll på att tömma vattnet. Snabbt håvades han in igen, all lös inredning (sten) byggdes om från grunden och tillbaks med honom i fängelset.

    Nu är jag helt rådvill vad jag ska göra. Dom alternativ jag kan se är följande:
    1. Skaffa en tredje hona, jag tror att jag kan få tag i en. Dom är dock inte helt gratis så jag vill inte gärna riskera att han ger sig på ytterliggare en.
    2. Skaffa ett par Happlisar till. Det blir fisksoppe varning i burken men om det hjälpte skulle jag på lite sikt kunna avveckla en Mbuna art. Det jag exempelvis kan köpa är ett par Protomelas fenestratus eller ett par Otopharynx Sp. Frågan är om det skulle vara till någon nytta?
    3. Göra mig av med Malawisarna och köpa ett stim Neontetror. Slåss dom? (Det klart tristaste alternativet.)
    4. ja...?????

    Snälla! Ge mig råd..[?]
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Vem gav dig rådet om neontetror?[V]

    Jag har inte läst förra tråden, men fick du inte råd där så du kunde ta ett beslut som både du och dina fiskar skulle trivas med?

    Jag skulle föreslå dig att skaffa en hona till...

    Det brukar vara vanligt att man vid aggression skaffar fler fiskar så de får "dela på attackerna".

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #3
      hmm jag läste i den gamla tråden att du har ett relativt litet akvarium till dessa ganska stora fiskar.

      Om jag vore dig så skulle jag nog skaffa ett helt gäng till, så du har som deelay säger: minst 3par. Nackdelen är väl kanske att du totalt kan ha färre arter i akvariet men fördelen är ju att man får en bättre balans och harmoni mellan de arter du har.

      Ja du jag vet ju inte vad du har mer för fiskar och det beror ju på hur pass mycket du "prioriterar" just Protomelas sp."mbenji thick lips". Om det är din favoritart så ska du ju anpassa fiskbeståndet i karet efter dom. Om jag hade haft Protomelas sp."mbenji thick lips" som favvo-art i ett 420liters och haft samma problem som du med en "superaggresiv-hane" hade jag som sagt skaffat fler individer sen eventuellt minska på de övriga fiskarna (det får ju helst inte bli fisksoppa, men inte för lite fisk heller då revirhållandet ökar).

      Eller så nackar du hanen och skaffar en ny, lite mindre, och hoppas att han inte är lika elak mot kvinnor som den du har nu

      Lycka till
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Ibland kan man undra vad dom grundar akvariestorleken i BTN på, 350 liter tycker jag är på tok för lite för en fisk som blir nästan 30cm!

        Jag skulle absolut inte göra mig av med dessa fiskar eftersom jag tycker dom är helsköna utan testa lite olika sätt för att få dom att lugna sig, Jag tycker först att du ska testa med att köpa fler honor..

        Och en sak jag undrar ? slåss han konstant eller är det bara på vissa ställen ? min VC 10 hona var som tokig och jaga allt (t.o.m hanen) när dom kom för nära hennes "favoritsten" ett ställe där hon brukade stå...Eller om det är vissa fiskar han bara jagar??

        Men testa fler honor,och sen bör du tänka på att ditt akvarium är i minsta storlek för dessa fiskar..

        Lycka till!
        Och hoppas det fixar sig!

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Varför inte köpa någon hane och några honor till? Jag tror att om han får lite konkurrens om honorna bråkar han nog med hanarna istället. Det är vad jag tror..
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Akvariet är på gränsen till för litet för denna fisk så nja det skulle inte jag göra..

            Han sa även såhär

            citat:jag tror att jag kan få tag i en. Dom är dock inte helt gratis så jag vill inte gärna riskera att han ger sig på ytterliggare en.

            Kommentar

            • Christer T

              #7
              Tack för engagemanget!
              citat:Vem gav dig rådet om neontetror?
              Det var min egen idé för att sluta köpa fyrahundra kronors fiskar som slår ihjäl varandra. [xx(]
              citat:Om jag vore dig så skulle jag nog skaffa ett helt gäng till, så du har som deelay säger: minst 3par.
              Är det inte risk att det blir än värre med flera hanar? Dessutom läste jag en gammal artikel, sån som kommer upp på första sidan här, att dom här hanarna kan vara väldigt skickliga att se ut som honor. Han i affären sade sig dock vara säker på att den tredje jag köpte är en hona.
              citatbland kan man undra vad dom grundar akvariestorleken i BTN på, 350 liter tycker jag är på tok för lite för en fisk som blir nästan 30cm!
              Med facit i hand eller fiskarna i karet är jag nog böjd att hålla med. Men som du skriver det är sköna fiskar och jag vill ogärna göra mig av med dom.
              citat:Och en sak jag undrar ? slåss han konstant eller är det bara på vissa ställen ?
              När jag satte i den nya honan i förra veckan så var han på henne direkt och körde upp henne i ett hörn. När hon stannade där var han bara framme ibland och attackerade henne men om hon lämnade hörnet så var han på henne direkt. Hon har fått märken i ena sidan. När jag släppte ihop dom igår igen efter att han haft 4 dgr i "buren" så var han på henne direkt. Värre! Jag tror knappt hon hade överlevt 2 timmar om jag inte håvat upp honom igen.

              Kan det verkligen vara ett alternativ att ha flera hanar i mitt akvarium? Kommer dom inte att gå lös på varandra till bara en återstår?

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Jag skulle absolut inte köpa fler hanar!..(Har vart med om ett C.moorii bråk med 2 hanar som jag aldrig glömmer=D)

                Jag skulle försöka köpa fler honor,men som du säger är det juh heller inte roligt att köpa fler honor som kostar 400:- som han _kan_ slå ihjäl direkt...

                Känner du han i din butik väl ? kanske får du byta din hane till en annan och förhoppningsvis få en lugnare då..För sådär aggro brukar inte hanar vara utanvidare...

                "Dessutom läste jag en gammal artikel, sån som kommer upp på första sidan här, att dom här hanarna kan vara väldigt skickliga att se ut som honor."

                Har själv vart med om detta, när min stora hane tyvärr dog så börja en av "honorna" direkt att färga som en hane och idag är jag säker på att det är en hane!

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 790

                  #9
                  Bara att kolla känshålen, då får du garanterat rätt kön.

                  jag tror att om du har fler hanar kommer han att riktar sin aggresivitet mot just dessa.

                  Men jadu, testa å byt hane å skaffa ett par till honor.
                  /Glenn Wouda

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  • Christer T

                    #10
                    Nu har jag gjort något. Nämligen skaffat ytterliggare 3 st. 1 hane och 2 honor. Eftersom den hanen dom hade kvar i butiken hade något vanställd (sned) mun så fick jag ett bra pris på alla tre. Nu går fem i akvariet sedan någon timme och det ser bra ut så långt. Den aggresiva hanen går fortfarande i sin bur vilket han får göra ett par dagar. Sedan får vi se..........

                    Kommentar

                    Arbetssätt...