Ny med tomt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Korning
    Användare
    • oktober 2018
    • 18

    Ny med tomt akvarium

    Hej på er alla.
    Som ny här på forumet (och ny medlem ), så tänkte jag att presentera mig lite.
    Jag bor i Södertälje och har i veckan skaffat ett litet 54L akvarium som fått vatten i sig nu i veckan.
    Men tanken är att skaffa ett 450L också, å där är tanken att det skall bo lite Malawi ciklider.
    Så jag tar gärna emot tips på allt , gärna vad gäller fisk beståndet som jag gärna har färggrant, även inredning beroende på fisk förslag.
    Det är bättre att ställa en fråga och framstå som dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Välkommen!

    I 54 liters kan du köra någon apistogramma och ha växter och löv på botten. Det blir en bra kontrast till en malawiburk. Jag skulle kört mbuna i 450 L burken. Två - tre arter, mycket stenpartier.

    Kolla runt lite i artregistret så kommer du säkert snabbt hitta några favoriter. Sen är det bara att börja leta efter fiskarna.

    Kommentar

    • Korning
      Användare
      • oktober 2018
      • 18

      #3
      Det lilla jag kan hittills gör att jag har sneglat på mbuna. Får passa på att gå ut och leta sten nu, innan det blir vitt på marken
      Tack för tipsen Erik Österlund
      Det är bättre att ställa en fråga och framstå som dum, än att inte fråga och förbli dum.

      Kommentar

      • Korning
        Användare
        • oktober 2018
        • 18

        #4
        Nu har jag fått veta att 450l karet har kommit så på måndag blir det att hämta det. Sen blir det en låååååång väntan innan det kan bli några mbuna. Får börja kolla efter några som kan bli de första favoriterna.
        Det är bättre att ställa en fråga och framstå som dum, än att inte fråga och förbli dum.

        Kommentar

        • Korning
          Användare
          • oktober 2018
          • 18

          #5
          Den här sjukan blir bara värre och värre. Det blev ett impulsköp på 180L när det nya akvariet hämtades
          Det är bättre att ställa en fråga och framstå som dum, än att inte fråga och förbli dum.

          Kommentar

          • Joakim Birgersson
            Användare
            • augusti 2013
            • 202

            #6
            Formula för rätt antal akvarium = n+1

            n = nuvarande antal akvarium

            ha ha, en naturlag som drabbar oss alla
            Senast redigerad av Joakim Birgersson; 12 november 2018, 21:58.
            720 l. Malawi mbuna
            720 l. Tanganyika
            112 l. Yngel och karantän

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Haha ja det råkar lätt spåra ur när man väl blir biten! Det finns alltid fler arter man bara måste ha, och burkarna blir fler och fler..

              Kommentar

              • Korning
                Användare
                • oktober 2018
                • 18

                #8
                Vad säger ni om filtrering i 450:n, då tanken är att ha mbuna i den. det är ett Juwel Bioflow XL som kom med (teoretiskt 1000L/h).
                Skall jag köra med det? Kompettera med ett ytterfilter? Strunta infiltrera som kom med och köra med fler ytterfilter?
                Just nu så så håller skall jag börja måla bakglaset ( blir svart ).

                Byta belysningen också?
                Nu är det en LED Day 9000 K och en LED Nature 6500.
                Det är bättre att ställa en fråga och framstå som dum, än att inte fråga och förbli dum.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Komplettera med ett ytterfilter som du kör biologiskt filter i så kan du ha mekaniskt filter i innerfiltret. Ang LED så har jag ingen aning om hur det ljuset ser ut men lät som en trevlig kombo med antal Kelvin iaf.

                  Kommentar

                  • Korning
                    Användare
                    • oktober 2018
                    • 18

                    #10
                    Erik Österlund storlek? Samma kapacitet som innerfiltret?
                    Det är bättre att ställa en fråga och framstå som dum, än att inte fråga och förbli dum.

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Här är ett alternativ https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...ltermedia.html

                      Här är ett annat https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...uval-fx-4.html

                      Personligen hade jag nog valt Fluval FX4:an men Eheim är ju alltid bra.

                      Glöm inte rabatten

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Låter som spännande projekt. Ser fram emot att se mer av vad du gör
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Korning
                          Användare
                          • oktober 2018
                          • 18

                          #13
                          Då var ett FX-4 beställt, så ingen påverkan på priset när jag lade in rabattkoden.
                          Så nu skall det bara fyllas på med media när det har kommit. Funderar på att köra BioHome Ultra.

                          Hur mycket går det åt till FX-4, någon som vet?
                          Det är bättre att ställa en fråga och framstå som dum, än att inte fråga och förbli dum.

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Nice! Filtermedia ingår, vill du ha något annan?

                            Rabattkoden funkade inte? Maila och fråga!

                            Kommentar

                            • Korning
                              Användare
                              • oktober 2018
                              • 18

                              #15
                              Priset var redan nersatt där av ingen rabatt, tänkte ev byta ut det biologiska till BioHome media. Någon som har erfarenhet av det?
                              Det är bättre att ställa en fråga och framstå som dum, än att inte fråga och förbli dum.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...