Mbuna ihop med halips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olaw
    NCS Medlem
    • juli 2006
    • 470

    Mbuna ihop med halips?

    Hej!

    Jag börjar fundera på att göra om mitt sydamerika kar till ett malawi kar. Har lite erfarenhet av malawi för några år sedan och har lite ideer om vilka arter som skulle vara intressanta men ingenting är spikat. Tanken är att det ska vara antingen några mbuna arter - kanske två eller tre olika arter, alternativt två mbuna arter och en halips art.

    Jag har tidigare försökt blanda olika typer av malawi i olika omgångar - mbuna med halipsar, mbuna med auloncara och någon gång mbuna med utaka med blandat resultat. Det har tidigare inte fungerat så bra för mig med auloncara eller halipsar ihop med mbuna, troligtvis för att mbuna tagit all mat för dom andra.

    Är det alltid en dålig ide att blanda mbuna med halipsar eller beror det mycket på vilka arter man har ihop relaterat till temperament och så?
  • SLI
    Användare
    • november 2017
    • 9

    #2
    Min erfarenhet är som du skriver, mbunas tar maten. Jag försökte stödmata haplisarna med fisk- och räkbitar. Det funkade för mina Venustus, men Phenochilus var svårare. Så nu har jag bara mbuna. Det tycker jag funkar bättre, och utbudet på mbunas är tillräckligt stort.

    Kommentar

    • olaw
      NCS Medlem
      • juli 2006
      • 470

      #3
      Tack för svar. Ok då var det som jag trodde. Jag har testat med cytocara moorii och placidochromis phenochilus mdoka ”white lips” tidigare utan framgång, så gick det även för mig med mbuna ihop med några olika sorters aulonocara.

      Det som har fungerat bättre var mbuna ihop med lite rovgirigare malawi, inte utaka som jag skrev fel i första inlägget utan haplochromis men lite tuffare sorter som Nimbochromis Livingstonii och Dimidiochromis Strigatus. Dom tog säkert mbuna yngel om dom kom åt men jag såg dom aldrig bråka med vuxna mbuna.

      Kommentar

      • olaw
        NCS Medlem
        • juli 2006
        • 470

        #4
        Någon annan med bättre erfarenhet av att hålla mbuna och haplochromis arter ihop?

        Kommer ihåg när jag köpte white lips för länge sedan att odlaren höll dom ihop med golden i akvariet, såg rätt effektfullt ut.

        Kommentar

        Arbetssätt...