Cyanobakterier i ledningsvattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    Cyanobakterier i ledningsvattnet?

    Tidningarna skriver, att sommarens kraftiga algblomningar kan medföra, att det finns cyanobakterier i ledningsvattnet, som reningsverken inte lyckas filtrera bort.

    Då uppstår ju frågan: Är cyanobakterier skadliga för ciklider?

    Följdfrågan: Har vi inom NCS någon med kompetens att besvara denna fråga? Eller kunde NCS köpa ett svar från någon lämplig forskningsanstalt?

    Följande fråga: Ifall cyanobakterierna är skadliga, vad kan/ska akvaristen göra för att skydda sina ciklider, t.ex. vid vattenbyte?
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jag har ett akvarium med prinsessor och i det har det varit cyano mest hela tiden, flera år! Har jag fått bort cyanon så återkommer den efter ett tag.Prinsessorna leker och får yngel, så det verkar inte skadligt för dem. Det konsga är ju att cyano kan ta död på hundar och andra däggdjur, men verkar inte farligt för människan.Man måste kanske dricka många liter innan det sker något allvarligt!
    Varför dör inte fiskar som simmar omkring i cyanon? Det konstiga är att det bara är i detta kar (500liter) jag har cyano. Matar i detta kar sist så jag inte doppar ner fingrarna i andra kar. Cyanon ska tydligen också vara luftburen. Men om det är sant tvivlar jag på.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • JRB
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 274

      #3
      Jag tror att det kan vara cyano jag har i mitt 540-kar, tjocka tussar och trådar... Har aldrig sett att någon fisk mått dåligt, algätaren (L-mal) äter av det och nu har jag introducerat Uaru (triangelciklider) + Heros (hantelciklider) så min förhoppning är att de ska äta av det... Redan sett att de betar på en riktigt ullig sten men de är fortfarande små så vi får se med tiden... Jag har två kar till, ett med Malawi + ett med växter som jag har malar, scalarer och tetror i men inga tecken på tillväxt där. Jag har gjort en insats då jag plockade ur rötter som skrubbades hårt med borste under varmt vatten och de är fortfarande efter ett halvår fria från tillväxt av den typen. Tror att det kan ha börjat när jag klantade mig med att koppla ytterfiltret till en eldosa som i sin tur var kopplad till belysningstimern, tog ett tag innan jag upptäckte mitt misstag. varje natt stängdes filtret av och gifter kunde grassera.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        tjocka tussar och trådar är inte cyano! Cyano är en slemmig massa som inga fiskar äter.. Allt efter mina undersökningar.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • JRB
          NCS Medlem
          • januari 2013
          • 274

          #5
          Då är jag kanske förskonad... Hade ett tag som en kletig film på vissa ställen men nu är det mer ulligt liksom

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Det ska du vara glad över!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Mathias-D
              Styrelsemedlem
              • januari 2003
              • 509

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Jag har ett akvarium med prinsessor och i det har det varit cyano mest hela tiden, flera år! Har jag fått bort cyanon så återkommer den efter ett tag.Prinsessorna leker och får yngel, så det verkar inte skadligt för dem. Det konsga är ju att cyano kan ta död på hundar och andra däggdjur, men verkar inte farligt för människan.Man måste kanske dricka många liter innan det sker något allvarligt!
              Varför dör inte fiskar som simmar omkring i cyanon? Det konstiga är att det bara är i detta kar (500liter) jag har cyano. Matar i detta kar sist så jag inte doppar ner fingrarna i andra kar. Cyanon ska tydligen också vara luftburen. Men om det är sant tvivlar jag på.
              Hur ofta byter du vatten i detta kar?

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                olika. Varannan vecka ungefär!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                Arbetssätt...