Äntligen ett Malawikar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Livingstone
    Användare
    • augusti 2018
    • 12

    Äntligen ett Malawikar...

    Ny i gruppen och ny med Malawiciklider, så jag hoppas på lite goda råd då jag startar mitt första Malawikar.
    Jag har köpt ett finfint 360l kar som jag har tänkt ha som rumsavdelare dvs ingen baksida utan ett ordentligt hålstensrev i mitten av tanken och sedan goda simytor för de invånare som behöver det. Finkornig ljus sand. Har även skaffat rejäl pumpkapacitet för att få ordentlig fart på vattnet. Tänker mig möjligen ha något fåtal gröna växtklickar.

    Nu till utmaningen jag pysslar med, som alla som är nya i detta. Hur väljer man bland alla helt fantastiska fiskar.
    Jag tror att jag kommer hålla mig till Mbunas, kanske undvika de tuffaste typerna och möjligen komplettera med någon Auloncara som är lite tåligare.

    Här är jag i dagsläget (hanar+honor) dvs i planeringen:

    2+8 Pseudotropheus demasoni
    2+6 Metriaclima estherea
    2+4 Pseudotropheus sp. "acei"
    1+1 Cyrtocara moori
    1 Synodontis nyassae
    2 Röd ancistrus
    ---------------------

    Vad får ni för tankar? Något ni definitivt skulle undvika/justera?

    Hur stort antal tror ni jag skall ha i denna tank med denna typ av invånare?


    Jag funderar på att addera en art till och ev göra någon justering. Här är konkreta frågor...

    * Väljer mellan att addera "Golden" eller byta ut Demasoni mot Saulosi för att få in mer av det gula (mycket blått nu). Åsikter om detta?

    * Funderar på ytterligare en art och de jag har sneglat på är Iodotropheus sprengerae, Chindongo flavus eller Labeotropheus trewavasae. Hur skulle någon av de passa i gänget ovan?

    * Spontana tips på något annat som skulle krydda min fisksoppa?


    Tacksam för alla typer av erfarenheter som kan hjälpa mig på vägen ... sjukt spännande ska det bli!
    Tack på förhand
  • Reiwolf
    Användare
    • april 2012
    • 68

    #2
    Sats på kun mbuna, aulonocara blomster aldri med mbuna, så de bør du ikke ha. Sats på 3 arter med like mange hanner og hunner, d bruker å gi mye fart, hvis du liker d.

    Kommentar

    • GustavLindberg
      Användare
      • januari 2018
      • 63

      #3
      Jag tycker du borde skaffa nån till hane av rödzebra för de kan vara lite griniga av sig (iaf om en hane är bossen) och de får bättre färger då de får lite konkurrens.

      L.trewavasae tycker jag att du borde lägga till. Den färgvarianten jag tycker kommer passa bäst till gruppen är chilumba (hanar blir rödorange med blåa fenor. Skaffa i sånna fall 3+4 då hanar kan vara lite bråkiga mot varann. Se också till att välja de som ser friskast ut för vissa äter rätt lite och blir inte så speciellt stora.

      Golden tycker inte jag att du ska skaffa då de kan vara väldigt dryga mot mindre dominanta fiskar och i värsta fall stressa ihjäl dom.

      Om du vill ha lite gult i akvariet kan du byta ut demasoni mot saulosi.

      Kommentar

      • Reiwolf
        Användare
        • april 2012
        • 68

        #4
        Flere hanner sprer agresjonen i karret. Demasoni får lett buken, d er en art for de med erfaring, men d kan funke. Saulosi er en veldig aktiv fisk som er morsom å se på. Trevawase er en kul fisk som får fra mange lokasjoner. Bygg opp med masse småstener, så ser du en og annen yngel som overlever også

        Kommentar

        • Livingstone
          Användare
          • augusti 2018
          • 12

          #5
          Tack Reiwolf och Gustav, bra utförliga svar!
          Jo jag har nog tänkt fokusera på Mbuna denna gång. Mer fart och mer likasinnade. Verkar också som ni båda tycker jag ska öka på antalet hannar. Vet inte om jag vill ha 50% men ska absolut se på att öka andelen för att få mer aktivitet och bli lite mindre beroende av fåtal hanindivider.

          Lutar med er input mot att jag byter Demasoni mot Saulosi. Jag var inne på det själv och det är nog ett bra drag här.

          Lägger jag till en art blir det nog L. trewavasae ”ochre-chilumba”. Jättefin och lite annorlunda mot resten av gänget.

          Håller med Reiwolf om att jag kanske borde minska med någon art och hålla mig till 3-4 Mbuna. Ska se vad jag kan göra, gillar allihopa...

          Vilken storlek ska jag leta efter? Jag har tänkt ungfiskar, men tar gärna tips vad ni anser är bäst.
          Hur snabbt kan jag gå från tomt akvarium till fullt?
          Bättre att ta det snabbt eller ska jag öka gradvis?
          Pumpkapaciteten är x5/h och ytterligare x10/h i cirkulation.

          Kommentar

          • Livingstone
            Användare
            • augusti 2018
            • 12

            #6
            Ny plan...

            5+8 P. saulosi
            3+4 M. estherea
            3+4 L. trewavasae ”ochre-chilumba”
            3+4 P. sp. acei ”mari gold”
            1+1 Cyrtocara moori
            1 Synodontis nyassae
            2 Röd ancistrus
            ---------------------

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              SEr ut att bli ett grymt akvarium! Kul
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Reiwolf
                Användare
                • april 2012
                • 68

                #8
                Cyrtocara moori blir nok litt for stor for dette karret. Bygg opp rundt den arten som du liker best, så ser du hva du vil ha senere. (F,eks 20 stk saulosi)

                Malawi-soppa er dog helt ok å kjøre i starten (altså mange arter) vi alle har vært der :-). Da erfarer du også hvilke du liker best og kan satse på denne eller de artene fremover:-)

                Kommentar

                • elvin
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 252

                  #9
                  Kul! Lycka till, ser fram emot bilder! Trewavasae och marigold är ett par av mina favorit-malawi. En stor grupp marigold är fina att se på! Längesen jag själv hade malawi dock!
                  960 liter...snart!

                  Kommentar

                  • Livingstone
                    Användare
                    • augusti 2018
                    • 12

                    #10
                    Här kommer teaser bilder på den nya tanken. Det är en 360l Akvastabil tank med ett Eheim 2178 filter och en Mover MX 9800. Bra drag helt enkelt. Idag bor bara 3 små röda Ancistrus och 2st små Synodontis nyassae i hålstensrevet.

                    Akvariumet fungerar som en rumsavdelare och har därmed ingen riktig bakgrund men måste se ok ut från bägge sidor.

                    Återkommer med fler bilder om någon vecka när kompisarna från Hagebycikliden har flyttat in. Otålig? Det är jag iaf...

                    Kommentar

                    • Livingstone
                      Användare
                      • augusti 2018
                      • 12

                      #11
                      Planen nu är att hämta nedanstående ungfiskar nästa helg...
                      5+10 P. saulosi
                      2+6 M. estherea
                      3+5 L. ”perlmutt”
                      1+3 Cyrtocara moori
                      ... vet att många avråder från Cyrtocara moori med Mbunas, men de gånger jag sett det har det varit sjukt fint. De är majestätiska när de glider omkring och jag har sett till att de fortfarande har bra yta att röra sig på. Håller tummarna för att det blir ok och att ungfiskarna som får växa upp ihop blir en skön grupp.

                      Kommentar

                      • Livingstone
                        Användare
                        • augusti 2018
                        • 12

                        #12
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        A3229786-FA62-4433-908A-03DD5C85A131.jpeg Visningar:	1 Storlek:	551.3 kB ID:     	757107
                        Nu har jag cyklat burken och haft inflyttning i 3 omgångar. Äntligen liknar det vad jag jobbat för. Som vanligt hittar man något man inte planerat när man är hos odlaren som i detta fallet var Hagebycikliden. Så här ser besättningen ut på ett ungefär...

                        5+10 P. saulosi (kanske någon ytterligare hanne för jag ville ha de så små som möjligt)
                        2+6 M. estherea (vita hannar)
                        3+5 L. ”hongi” (jättefina små firrar som spontanvaldes)
                        1+2 Cyrtocara moori (små delfiner)
                        2 Synodontis (härligt livliga typer)
                        3 Röd anvistrus i miniformat

                        Kommentar

                        • Livingstone
                          Användare
                          • augusti 2018
                          • 12

                          #13
                          Klicka på bilden för större version

Namn: A6D7F929-0FB8-4838-8FAE-6827926371F2.jpeg
Visningar: 214
Storlek: 551,3 KB
ID: 757109

                          Kommentar

                          • JRB
                            NCS Medlem
                            • januari 2013
                            • 274

                            #14
                            Vackert och livfullt!

                            Kommentar

                            • ottosboy
                              Användare
                              • maj 2017
                              • 24

                              #15
                              Går i tankar om att byta från malawi till SA i mitt 300 liters men detta gjorde nästan ont att se. Så vackert och färgglatt !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...