Transport av fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pemgi
    Användare
    • juni 2018
    • 1

    Transport av fiskar

    Hej alla!

    Stefan heter jag och är en nybliven NCS medlem. Jag har länge velat skaffa ett akvarium men har tyckt (utan att veta) att det varit för mycket jobb att sköta ett akvarium. Av en tillfällighet fick jag låna ett 100L akvarium och insåg att detta är ju helt fantastiskt kul och inte alls betungande.

    Fick verkligen "blodad tand" så nu efter knappt ett år så har jag guppys, neontetror och zebra fiskar i det första och har skaffat ytterligare ett på 350L innehållandes chizumulu-johanni och firefish, vilket till och med är ännu roligare.

    Så nu till min fråga, går i tankarna att utöka en sväng till men det innebär att jag behöver transportera fiskar i 6-7 timmar i bil så jag tänkte rådfråga er experter. Hur gör man det så att fiskarna mår så bra som möjligt? Behöver dom syre tillförsel eller annat och om så hur kan jag fixa det?

    Hoppas det framgår vad för information jag fiskar :-) efter..

    Tack på förhand!

    Mvh
    Stefan
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    #2
    Hej Stefan,

    Antar att det är ciklider du ska transportera, så jag svarar utgående från det.
    Det vanliga är ju att man packar fiskarna i plastpåsar och påsarna i en frigolitlåda.
    Hur många och hur stora fiskar ska du transportera? Storleken på påsarna och antalet fiskar per påse beror på hur stora fiskarna är.
    6-7 timmar ska i princip inte vara något problem, syretillförsel under resan behövs inte. (Ska du avhämta fiskarna i affär kan affären säkert packa fiskarna med syre, dessutom,)
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Välkommen till NCS!

      Precis som Mikael har sagt så är det inga problem med 6-7 timmar, det gäller som sagt att packa smart. Om möjligt bör inte fiskarna äta innan transporten, bajs i påsen kan snabbt göra vattnet dåligt. Butiker har syrgas och då kan man ha fisk i påse väldigt lång tid.

      Tänk på att ammonium blir ammoniak när pH höjs. Det bildas ammonium i påsen och när du öppnar påsen och tillsätter nytt syre höjs pH och då blir det ammoniak som är mycket giftigt för fisken. Så med andra ord, öppna inte påsarna under transport för att få in nytt syre, det blir bara värre. Samma sak med inkoppning, du kan låta påsarna flyta (oöppnade) i burken för temperaturen. Häll inte i vatten i påsarna av samma anledning som ovan. Öppna påsen och töm ur fisk och vatten i en håv över en hink, släpp i fisken i akvariumet.

      Sorry för ot, hoppas det går bra!

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Välkommen!!

        Jag tycker det finns poäng att packa större fiskar i egna påsar. Hellre fler många mindre påsar än få större om det kräver att fiskar får trängas
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        Arbetssätt...