skillnad mellan citrulellum och red devil?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    skillnad mellan citrulellum och red devil?

    är dessa samma fisk eller vad. jag är lite vilsen just nu. jag köpte tre st röda texas, den ena ser inte ut som en texas utan mer som en red devil eller citrunellum

    denna person säger sig att detta är en red devil



    och ungefär så ser min ut. men jag ser ingen större skillnad mellan den på länken o en citrunellum
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Det är två olika fiskar. Dock väldigt lika varandra utseendemässigt. Man ska bl.a. kunna se skillnad på dem genom att titta på hur krökningen av munnen ser ut om man tittar på fisken ovanifrån.
    Ser munnen ut som ett U = Amphilophus citrinellus.
    Ser den ut som ett V = Amphilophus labiatus, även kallad Red Devil Cichlid av jänkarna.
    Den här artikeln förklarar det hela lite närmare.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      red texas = hybrid mellan texas å RD .. ja sa det till dig när du köpte dina RT. Eftersom farids exemplar troligen är av extremt låg kvalite så visas det nu på den ena av dina fiskar.
      fish r friend

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        det märkliga att alla tre ser nästan helt olika ut mot varandra, en ser ut som en red devil/citrunellum, den ena ser ut som en papejog/citrunellum o den andra är lik en texas men är mycket avlängre.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          citat:det märkliga att alla tre ser nästan helt olika ut mot varandra, en ser ut som en red devil/citrunellum, den ena ser ut som en papejog/citrunellum o den andra är lik en texas men är mycket avlängre.
          Låter som F2 efter F1 hybrid. F1 brukar bli homogen pga. att alla har en gen från art 1 och en annan från art 2 av varje sort. När dessa sedan korsas (F2) så blir det inom individen dubbel uppsättning av vissa gener från den ena föräldern och dubbel av vissa från andra. I andra "genplatser (loci) blir det en från ena och en från andra föräldern. En annan individ har dubbel uppsättning när det gäller andra gener. Samma sak gäller om man korsar två rena inavelslinjer. F1 blir homogen, F2 heterogen. Daniel, är röd texas (1) direkt F1 efter texas och RD eller är det (2) korsning mellan två inavelslinjer, eller (3) stabil linjeodlad hybrid?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            jisses undrar vad det blir om nu dessa kan få yngel...[:0]

            Kommentar

            Arbetssätt...