Avfuktare, vad ska man välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matte6633
    NCS Medlem
    • december 2003
    • 25

    Avfuktare, vad ska man välja?

    Då har det äntligen blivit dags att införskaffa en avfuktare. Mitt akvarierum är ca 20kvm och har i dagsläget 10 akvarium och är ungefär halvfullt. Om 1 år är rummet förmodligen fullproppat.

    Vad har ni för modeller och är ni nöjda? Har ni någon fuktmätare för att kontrollera så att allt är ok, modell? Man vill ju att huset ska må bra.

    Woods verkar bra för privatpersoner. Men räcker deras kapacitet till?

  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Vi har i vår föreningslokal en Woods MD10. Den är välbyggd och klarar av de tuffa arbetskraven som ställs på den i vår lokal :-) Den klarar inte av att få ner rummet helt, men den har gjort en extrem skillnad. Jag har ett kallvattensakvarium där nere så jag kolla kondensen som blir på framrutan där som guide och det problemet har lösts nästan helt. Men vi har nästan 30 akvarier och vår rumt är snarare 25-30 kvm. Så jag tror den borde kunna fungera bra hos dig.

    Detta förutsätter att du har täckglas på alla akvarier. Det är det bästa att börja med, det gjorde större skillnad än att ställa dit luftavfuktaren. Det är vårt problem nu, några kar har fortfarande inte täckglas. För varje akvarium som det åker på glas så kan luftavfuktaren arbeta med att fukta av rummet istället för akvarierna.

    Har du råd så köp gärna en större luftavfuktare dock, en Woods DS15-F hade inte jag varit ledsen om jag hade. Lägg pengarna med på att köpa en riktig avfuktare med istället för något av budgetmärkena, du tjänar på det i längden.

    Kommentar

    • matte6633
      NCS Medlem
      • december 2003
      • 25

      #3
      Tack för ditt svar! Jag har skaffat täckglas till alla akvarium.

      Känner jag mig själv rätt så kommer jag om ca 1 år ha ännu fler akvarium än vad jag har idag. Känns lika bra att köpa rejält från början och just nu lutar det åt Woods DS15-F.

      Kommentar

      • Ted64
        NCS Medlem
        • juli 2017
        • 30

        #4
        Jag har en woods DS28 i min källare och den klarar jobbet bra där lite mer än 4 kubik vatten i karen sammanlagt o jag är rätt så slarvig med täckglasen

        Kommentar

        • matte6633
          NCS Medlem
          • december 2003
          • 25

          #5
          Tog lite tid innan jag blev färdig till att inhandla. Men det blev till slut en woods DS36-F. Förmodligen lite överdimensionerad i dagsläget, men det var 50% rea, så lika bra att slå till. Om några år är förmodligen rummet proppfullt med akvarier. Köpte även en fuktmätare för att hålla koll på fukten. Utan avfuktare kom jag ganska snabbt upp i över 70%. Nu kör jag avfuktaren på halv effekt och hamnar på runt 50%. Kör jag maxeffekt kommer jag ned under 40%, men ser ingen anledning till att göra det just nu.

          Kommentar

          Arbetssätt...