Mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tumla
    Användare
    • april 2018
    • 12

    Mitt första akvarium

    Imorgon åker jag och köper mitt första akvarium. Ska bli spännande och se hur det blir till slut =)

    Just nu håller jag på och bygger mig en bänk till akvariet.
    Har en del kvar att göra på den innan den är klar.
    Ska såga alla hörn i 45 grader samt betsa den mörk mm.

    Efter det blir det att börja på bakgrunden. Vet inte hur jag vill ha den än. Blir att googla lite bilder för insperstion.

    Sedan ska jag kolla ut växter som jag tror kan bli snyggt, vill ha en hel del växter i akvariet, ska nog ha några som kan klättra upp på bakgrunden.
    Finns det växter som kan vara både i vattnet och ovanför? Funderar nämligen på att göra så att lite saker sticker upp ur vattenytan.

    Kommer uppdatera allt eftersom jag får frågor samt har bilder att visa =)
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Kommer bli riktigt bra!

    Vad ska du använda för material till bakgrunden?

    Gullranka funkar att plantera ovan vattenytan, rötterna blir som nystan och när växten har etablerat sig så växer den även under ytan. Sen finns det ju flytväxter som är trevliga, musselblomma t ex, men dom gillar inte någon större cirkulation så det beror lite på vad du ska ha för fisk och filtrering.

    Skickar med en bild på en av mina burkar med gullranka.

    Klicka på bilden för större version

Namn: EE4C9E36-C3CB-4F90-9F7E-80469A7095CF.jpeg
Visningar: 523
Storlek: 472,8 KB
ID: 756155

    Kommentar

    • Tumla
      Användare
      • april 2018
      • 12

      #3
      Tackar, jag hoppas det blir bra till slut =) inte byggt allt för mycket innan så det kan gå lite hur som känns det =)

      Jag har tänkt göra bakgrunden i byggskum och sedan klä in det i lättspackel. Måla på med vattenfärg och sedan täcka allt med epoxi. Måste först prova på en bit, har hört att epoxi gör att färgerna blir mörkare.

      vet inte vad jag ska ha för fiskar än, men det lutar åt någon tetra arr och räkor iaf. Men vill inte ha för vanliga fiskar men inte för svåra heller. Är ju kul om ens akvarium är lite unikt =)

      Ja gullrankan ser ju bra ut, ser lite häftigt ut med rötterna nere i akvariet också =)

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Jag har gjort moduler av dekorationsbetong, det fungerar riktigt bra. Färgen man målar med gör betongen vattentät. Då karvar du ut en plugg i frigolit och lägger på betongen, antingen tar du bort pluggen och nyttjar utrymmet bakom bakgrunden att gömma teknik bakom, kan ju även användas som filter, eller också har du kvar pluggen. Skickar med en bild på en modul jag gjorde.

        Klicka på bilden för större version

Namn: 3B2E19CA-CF5F-4E6E-9963-7FE9CC9F77BE.jpeg
Visningar: 206
Storlek: 594,0 KB
ID: 756161

        Kommentar

        • Tumla
          Användare
          • april 2018
          • 12

          #5
          Ja det hade kanske funkat bättre, då behöver du inte lacka den eller så?
          Vad för färg använder du när du målar?

          Blir nog att göra bakgrunden med det ist. Tror det blir lättare.

          Att gömma tekniken bakom känns ju som en bra ide, vad behöver man tänka på då?

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Du beställer betongen från makemake (googla). Dom har en färg som man målar med, fördelen är att det blir en matt yta. Lack brukar bli blank =ser inte bra ut tycker jag.

            Om du ska ha teknik bakom så måste du tänka på hur stort utrymme som behövs så klart, men också hur många in- och utgångar du behöver. Jag rekommenderar att du tar upp ordentligt med inflödeshål så att det inte visar sig att pumpen tömmer bakgrunden på vatten, blir ett jäkla jobb att ordna i efterhand. En fördel att bygga i betong är att du inte behöver limma fast bakgrunden så om du tröttnar på den eller vill göra ngt annat med burken är det bara att lyfta ur.

            Kolla min tråd om du vill ha mer info, där finns bilder på när jag har gjort mina moduler. Tråden ligger under DIY och heter ”Efter flytten, nystarten”

            Fråga på om det är något du undrar över!

            Kommentar

            • Tumla
              Användare
              • april 2018
              • 12

              #7
              Ser ju riktigt bra ut dina moduler, jag är lite allergisk emot frigolit dock, alla dom där kulorna som hamnar överallt =)
              men man borde ju kunna göra samma sak fast med byggskum?

              Blir att beställa sådan betong iaf, verkar väldigt smidigt och det blir ju onekligen snyggt, ifall man är lite händig =)

              Vilken pump ska man välja om man vill ha den gömd i akvariet?
              Kan man ha doppvärmaren bakom modulerna också? Så man inte ser någon teknik alls.

              Såg på en bild att du hade ett galler för insugs hålen, vad har det för funktion, kan man skippa dom för en mer naturlig look?

              Vilka märken är bra när det kommer till tekniken? Vill inte köpa något som inte håller.

              Det är makemake colour fix jag ska ha va? För den andra som fanns färgade man betongen med vid blandning och inte målade med?
              Senast redigerad av Tumla; 07 april 2018, 22:38.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ja det borde funka med byggskum, lite svårare att kontrollera formen kanske men det går ju att karva till när det härdat.

                Filtrering finns det ju olika varianter av, ytterfilter är ju ett alternativ. Tänk att ju större filtervolym desto bättre. Sen får man ju såklart ta lite hänsyn till flöde så att det inte blir som en fors i burken. Det går ju att ha en cirkulationspump med filtermaterial bakom bakgrunden också. Då sätter du insug i ena änden av bakgrunden och utblåset i den andra och tanken är då att vattnet ska passera genom filtermaterialet. Det gäller att tänka till då eftersom vatten alltid tar enklaste vägen och vatten som inte passerar filtermaterialet är inte bra.

                Doppvärmaren har du bakom bakgrunden. Doppvärmaren funkar bäst när vattnet strömmar förbi den, annars värmer den upp vattnet runt sig och sen slår termostaten av, det gäller alltså att få det uppvärmda vattnet att försvinna ut i burken.

                Jag kör med plastraster som är till BTN. Jag sätter dom alltid på ställen där dom inte syns. Det går ju att borra hål eller liknande men tänk på att för små hål täpps igen. Överrinning är ju ett alternativ men beroende på vad du ska mata med kan det bli problem, flytande mat åker då in i filtret istället för i magen på firrarna.

                Satsa på Eheim när det gäller pumpar och ytterfilter. Dom är tysta och håller. Fluval FX4 och FX6 är bra tycker jag, den sistnämnda är dock lite för kraftig för din burk.

                Japp colourfix är det du ska ha. Köper du paket så får du välja några färger, jag har valt svart och vit för då kan man blanda till olika grånyanser. Kolla på tuben, där finns klipp på när dom bygger bakgrunder med bra tips. Dock på danska men det går att begripa eftersom det är rörliga bilder

                Kommentar

                • Tumla
                  Användare
                  • april 2018
                  • 12

                  #9
                  Nackdelen med byggskum är ju att den får mycket luftbubblor i sig. Så när man skär i den sedan blir det lite hål, går att fixa till med trälim och tidningar men det tar ju lite extra tid.

                  Jag har kikat på lite pumpar och filter nu, tror jag har hittat en bra kombination.
                  Eheim ComptactON 1000
                  Eheim classic 600
                  Dom klarar av mer än vad jag behöver, men eftersom man kan ställa in pumpen så känns det ju inte som någon nackdel. Pumpen kostar inte så mycket mer heller. Tänker att det sparar på pumpen ifall den inte behöver gå nära sin max prestation.
                  Filtret är det största jag hitta men som ändå inte skena iväg i pris.Känns som att filtret är det man borde lägga lite mer pengar på?

                  Doppvärmaren tänker jag en 250w utav samma anledning som pumpen.

                  Har nu beställt hem 3x18kg dekorations betong med lite olika färger, blev gult, svart, vitt och brunt. Ska bli spännande och se hur det blir =) Jag har pysslat lite med dioramas (miniatyr landskap) Så jag har sett en hel del klipp hur man målar och så. Så lite koll har man ju, men det är ju en sak att titta på någon som kan och göra det själv =)
                  Tog lite tid innan jag hittade klippen med dansken, men det gav lite inspiration iaf =) Även om man inte fattade så mycket av vad han sa =)

                  Kollat lite youtube klipp om cirkulationen. Tycker du man ska skaffa en wavemaker eller likande för att förbättra cirkulationen i akvariet?
                  Jag har ju tänkt att ha mycket växter i och då kan man ju göra så att det finns ställen där det blir mindre strömmande vatten med hjälp av växterna så kan fiskarna sedan välja själva hur dom vill ha det.
                  Så cirkulationen i akvariet blir då, ett utsugs hål på ena sidan och insuget på andra av bakgrunden. Så kompletterar jag med en sådan wavemaker för att få allt vatten i rörelse.

                  Kommentar

                  • JRB
                    NCS Medlem
                    • januari 2013
                    • 274

                    #10
                    Visst är det härligt kul att gå in i ett nytt intresse = En helt ny värld med en massa att upptäcka... Ha så trevligt Tumla!

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Wavemaker tror jag inte att du ska satsa på, det känns verkligen over-kill

                      Växter vill inte ha så mycket rörelse på ytan för då vädrar du ut kväve ur vattnet, växter gillar kväve. Mycket växter är som ett stort filter, växterna tar mycket av dom ämnena som bildas i ett akvarium som är skadliga för firrarna. Oftast behöver man tillsätta näring och jag skulle rekommendera PMDD, vilket är billigt och lätt att hantera. Ska du gå in för växter ordentligt behöver du tänka igenom val av belysning samt kika på co2. Men jag skulle nog ta en sak i taget med tanke på att det är din första burk, lär dig på den här - nästa burk har du mer koll på vad du vill och hur det fungerar.

                      När det gäller pumpar tänker du helt rätt tycker jag, jag skulle nog ändå kolla på typ Eheim 350 istället så att du får lite biologisk filtrering och inte bara filtermatta. Doppvärmare däremot är bättre att ha två mindre än en stor. En stor som sällan slår av och på kan börja strula och kan hänga sig = koka fisken. Har du två mindre så har du en back-up samt att om någon av dom hänger sig så klarar den inte av att värma upp vattnet så att det finns någon risk för döda firrar.

                      Cirkulationen i burken löser du genom att insuget till ytterfilter i ena änden och utblåset från ytterfilter och eventuell cirkulationspump i den andra. Jag skriver eventuell eftersom jag tycker att du kan skippa den. Du har ju 1000 l/timme i ytterfilret och det räcker i din burk. Du ska ju som sagt ha växter och inte köra syrekrävande fiskar typ Malawi/Tanganyika.
                      Senast redigerad av Erik Österlund; 08 april 2018, 11:10.

                      Kommentar

                      • Tumla
                        Användare
                        • april 2018
                        • 12

                        #12
                        Jo det är roligt, men kan också vara lite jobbigt. När man försöker få reda på något och man söker och söker som fan på nätet men hittar inget vettigt. Då är det dock bra att det finna forum =) men man vill ju inte heller fråga om allt =)

                        Kommentar

                        • Tumla
                          Användare
                          • april 2018
                          • 12

                          #13
                          Jo jag har försökt kika lite på lampor, metallhalogen verkar ju vara snyggat. Det var någon mer lampa som hade samma effekt (ser ut som solstrålar i vattnet) Men är också inne på LED-lampor, dom håller ju så länge och det känns bra =) Plus att dom kan vara bra för växter också. Dock lite dyra =/

                          Ja det kanske är bättre, man brukar ju alltid göra lite fel och så när man gör något för första gången, så kanske bättre att inte gå all in nu så att säga utan ta det lite lugnt som du föreslår.

                          Aha jag trodde man behövde en pump för att få vattnet till ytterfiltret och att den klarade av 1000l/h. Men ytterfiltret pumpar alltså själv =)
                          Tänker du på experience filtret då eller?

                          Ja det låter vettigare nu när du säger det, skönt att inte döda fiskarna för att doppvärmaren ballar ur.

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Japp experince 350, ungefär samma pengar som för det du kikat på. LED är ju det klart trevligaste alternativet men jag förstår att du inte vill lägga hur mycket pengar som helst innan du vet om det här är din grej

                            MH kan du hitta relativt billigt beggat eftersom många byter mot LED. Kolla på Saltvattensguidens köp och sälj, brukar dyka upp då och då, dock inte lika vanligt nu längre då dom flesta redan bytt ut sina.

                            Fråga på, det är det som är tanken med ett forum

                            Det finns ju fler än mig på forumet som kan bidra också men dom flesta är nog på akvariehelgen som är i Gbg nu denna helg. Själv hoppade jag över den i år, jag har lagt pengarna på en massa akvarieprylar istället

                            Kommentar

                            • JRB
                              NCS Medlem
                              • januari 2013
                              • 274

                              #15
                              Det finns verkligen otroligt mycket kunskap ifall man tar sig tid att botanisera bland alla trådar, eftersom alla inte tycker samma heller är det ju som vanligt i livet upp till det egna omdömet till slut... Det finns många olika vägar framåt, smart att kolla många kanaler och bygga upp sin kunskap efterhand. Fel blir det ibland och tyvärr har man gjort sig skyldig till massmord ett antal gånger trots att man försökt göra rätt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...