Gammal akvarist, ny medlem......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    Användare
    • mars 2018
    • 13

    Gammal akvarist, ny medlem......

    Hej, jag heter Thomas är 52 år, jobbar som arkitekt och är beroende av akvarium....

    Vi, jag och min yngste son och våran hund bor i ett litet radhus i Partille som ligger lite utanför Göteborg. Jag trivs jättebra i vårt lilla radhus men tyvärr finns det ju inte plats för mer akvarium...... för visst är detta en hobby som lätt blir beroende framkallande och man vill bara ha fler och fler.....

    Mitt första akvarium fick jag när jag var sju, grön plåt som ram (vilken lätt rostade) glas som var kittade och en glödlampeamatur. Akvariumet var på 27 liter och innehöll guppy samt ett svärdbärar par. När jag var tio fick jag ett 160 liters, lyckan var total..... helt plötsligt fanns det ju möjlighet att flera olika arter....

    Men det var först när jag var arton och flyttade hemifrån som jag kunde skaffa större och fler akvarium. 375 liter begagnat köptes direkt och hobbyn utvecklades, vid 20 köptes nästa 375 och nu blev det vildfångad diskus, åtta stycken direktimporterade. Jag kommer aldrig glömma den dagen då jag hämtade frigolitlåda på Landvetter flygplats. Tyvärr slutade just detta äventyret inte lyckligt, inom ett år var alla döda......

    Ja sedan blev det Malawi ciklider, ibland även lite Tanganyika ciklider....allt eftersom boendet blev större ökade antalet akvarium. I början av nittiotalet köpte vi en villa med en helt underbar källare......både vatten och golvbrunnar, uppfödande av Malawi ciklider blev en hobby som sedan har hållit i sig, ja tills nu.....

    Sedan sex år tillbaka bor jag i ett mindre radhus, vilket då gjort att jag fått minska ner och begränsa mig, uppfödningen har trappats ner och nu har jag väl bestämt mig för att den delen skall avvecklas helt, men akvarium har jag ju kvar....