Gammal akvarist, ny medlem......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    Användare
    • mars 2018
    • 13

    Gammal akvarist, ny medlem......

    Hej, jag heter Thomas är 52 år, jobbar som arkitekt och är beroende av akvarium....

    Vi, jag och min yngste son och våran hund bor i ett litet radhus i Partille som ligger lite utanför Göteborg. Jag trivs jättebra i vårt lilla radhus men tyvärr finns det ju inte plats för mer akvarium...... för visst är detta en hobby som lätt blir beroende framkallande och man vill bara ha fler och fler.....

    Mitt första akvarium fick jag när jag var sju, grön plåt som ram (vilken lätt rostade) glas som var kittade och en glödlampeamatur. Akvariumet var på 27 liter och innehöll guppy samt ett svärdbärar par. När jag var tio fick jag ett 160 liters, lyckan var total..... helt plötsligt fanns det ju möjlighet att flera olika arter....

    Men det var först när jag var arton och flyttade hemifrån som jag kunde skaffa större och fler akvarium. 375 liter begagnat köptes direkt och hobbyn utvecklades, vid 20 köptes nästa 375 och nu blev det vildfångad diskus, åtta stycken direktimporterade. Jag kommer aldrig glömma den dagen då jag hämtade frigolitlåda på Landvetter flygplats. Tyvärr slutade just detta äventyret inte lyckligt, inom ett år var alla döda......

    Ja sedan blev det Malawi ciklider, ibland även lite Tanganyika ciklider....allt eftersom boendet blev större ökade antalet akvarium. I början av nittiotalet köpte vi en villa med en helt underbar källare......både vatten och golvbrunnar, uppfödande av Malawi ciklider blev en hobby som sedan har hållit i sig, ja tills nu.....

    Sedan sex år tillbaka bor jag i ett mindre radhus, vilket då gjort att jag fått minska ner och begränsa mig, uppfödningen har trappats ner och nu har jag väl bestämt mig för att den delen skall avvecklas helt, men akvarium har jag ju kvar....

    Så nu framme vid dagens datum ser det så här ut på akvarium fronten här hos oss....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0592.JPG
Visningar: 166
Storlek: 125,4 KB
ID: 755970
    Några yngelakvarium finns ju kvar, just nu är det röd zebra, golden, tewawasse, socolofi, hinderi och ahli som finns hemma. I denna ställning är det tre 60 liters. När jag har sålt dessa yngel är tanken att det skall bli lite små projekt i karen, kanske räkor, definitivt några dvärgciklider men det är ju kommande projekt.....

    Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender 10.jpg
Visningar: 162
Storlek: 155,1 KB
ID: 755969
    I detta 160 liter är det ju också yngel för tillfället, men där är ju planen att ha någon spännande snäcklekande Tanganyika ciklid senare.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0593.JPG
Visningar: 164
Storlek: 126,0 KB
ID: 755966
    Så har vi då 375 med bara mbuna, här simmar tewawase, röd zebra och demasoni .

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0594.JPG
Visningar: 153
Storlek: 127,3 KB
ID: 755965
    I hallen har vi ett 450 med golden, Mari gold, perlmutt och blå delfin. Ett relativt lugnt och fridfullt malawikar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0427.JPG
Visningar: 162
Storlek: 139,2 KB
ID: 755968
    i ena hörnet av vardagsrummet stor ännu ett 375 med en salig blandning av Aulonocara , ett av favoritkaren faktiskt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0597.JPG
Visningar: 163
Storlek: 155,4 KB
ID: 755971

    Ja sist men inte minst, mitt senaste projekt. 550 liter sydamerikanskt tema med tio jättefina diskusar, just på detta fotot väl gömda....

    Ja det var lite om mig och de kar som nu är igång hos mig, men det står fortfarande ett 450 i garaget och ett 160 på vinden....så om jaha bara hittar lite mer plats.

    Vi hörs. Och kom ihåg, simma lugnt......



    Bifogade filer
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Välkommen till NCS! Kul att läsa och se bilder på dina burkar. Riktigt fint!

    Det där med plats, det brukar på något sätt alltid lösa sig

    Kommentar

    • JRB
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 274

      #3
      Välkommen! Trevligt med en presentation och fina bilder!

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Hej tack för den goda presentationen! Känner igen mycket av min egen historik där, minnen väcktes speciellt till liv när du nämnde akvariet med den gröna plåten! Hade ett likadant själv i mitt rum när jag var runt 10år Varmt välkommen till vårat formidabla forum
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        Arbetssätt...