Dimidiochromis compressiceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crumb80
    NCS Medlem
    • februari 2018
    • 19

    Dimidiochromis compressiceps

    Detta har alltid varit en favorit och när jag äntligen skaffade lite större akvarium för ca 10 år sedan har denna förekommit bland mina Malawiciklider
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Ja dom är grymt fina och har väldigt speciellt utseende.

    Kommentar

    • Crumb80
      NCS Medlem
      • februari 2018
      • 19

      #3
      Ja det är just kombinationen av de läckra färgerna och den udda formen samt deras sätt att jaga som gör att jag älskar den här fisken

      Kommentar

      • Crowone
        Användare
        • november 2010
        • 16

        #4
        Vilka andra firrar har du med dom?
        Skaffat ett par nyligen och som är på uppväxt.
        Hoppas dom kommer funka bra med mina andra haplisar även sen dom växt till sig.
        Jag har Mylochromis melanonotus 1/0, Mchuse 0/1, VC10 1/1, Firefish 1/4, rostciklider 1/2 (3?),Copaichromis chysononotus.
        Det kan inte mer än gå åt helvete / Crowone

        Kommentar

        • Crumb80
          NCS Medlem
          • februari 2018
          • 19

          #5
          Jag har nimbochromis Venustus. Labeotropheus trewavasae maison reef vf och copadichromis Kadango redfin..funkar fint.

          Kommentar

          • Crowone
            Användare
            • november 2010
            • 16

            #6
            För man har ju läst om att vissa kan få skador av denna arten, men jag misstänker det är så fort vi snackar om långsammare kompisar i karet.
            Har ett par, hanen som växer jättefort nu var jätteintresserad av mina små "sillar", (Copadichromis Chrysonotus).
            Nu har dom visat sig vara för snabba, så den jakten är avbruten men han föRsökte i nån vecka eller så. Och nu har paret gett upp verkar det som, Haha!
            Det kan inte mer än gå åt helvete / Crowone

            Kommentar

            • Crumb80
              NCS Medlem
              • februari 2018
              • 19

              #7
              Ja de försöker ju ta mindre fisk och kan ta upp rätt stort revir när de leker. Ett tips är ju att gärna inte ha fisk mindre en 10 cm samt gärna ha ett kar på två meter så inte alla andra invånare hamnar i ett litet hörn när compressiceps leker.

              Kommentar

              • Crowone
                Användare
                • november 2010
                • 16

                #8
                Hmm.....i ett hörn då de leker? HAH, du skulle se min lille skit till Firefish.
                Han gör så hela karet måste dra till ena kortsidan när han leker, Hahaha!
                Kan berätta jag har ett kar på 2 meter och 960 liter.
                I karet går gamle "Glufse" (mylochromis melanonotus) på 25 cm.
                Han får vackert hålla sig i hörnet han med. =D
                Men jag hoppas det ska funka bra i karet i slutändan.
                Det kan inte mer än gå åt helvete / Crowone

                Kommentar

                • Crumb80
                  NCS Medlem
                  • februari 2018
                  • 19

                  #9
                  Går nog bra ska du se
                  ​​

                  Kommentar

                  • Crumb80
                    NCS Medlem
                    • februari 2018
                    • 19

                    #10
                    Hur går det med dina firrar då ?

                    Kommentar

                    • Crowone
                      Användare
                      • november 2010
                      • 16

                      #11
                      Jo då, det går bra då bra så.....än.

                      Man är aldrig så tvärsäker på nånting vad det gäller malawisar, haha! DET har jag lärt mig.

                      Gamle ”Glufse” (Mylochromis melanonotus) blev ju helt till sig då jag kom hem med Mylochromis Mchuse-kvinnan från Skåne som är en F1:a som gick ensam där.
                      - Vilken kvinna!!! Så han jobbade för fullt med en lekgrop åt dom två.
                      (Inte första ggn han hoppar över gränserna och sätter på andra arter. Vad sägs om en Venustushona, eller heta försök på en Delfinhona? Jo jo, man tager vad man haver).

                      Denna Mchuse-kvinna har ju gått ensam länge och Flufse passade tydligen lilla fröken, så igår snurrade dom sin pardans.
                      Nu har jag varit lite elak eftersom jag ändrade om lite grann med en modul då jag vill prova vallesneria i karet.
                      Lekgropen blev förstörd men han var snabbraderande ”Byggare Bob” och gjorde till o med 2 nya gropar åt dom.
                      Det slutade med att dom hade ett extremt trångt utrymme att leka på alldeles intill bakgrunden, mellan den och modulen.
                      Ingen risk att bastarderna blir långlivade i detta karet......”Ubåtarna” som Compressiceps också kallas kommer ha en rolig tid om ca 3-4 v.
                      Det kan inte mer än gå åt helvete / Crowone

                      Kommentar

                      • Crowone
                        Användare
                        • november 2010
                        • 16

                        #12
                        Ursäkta för min telefons egna liv vad det gäller stavningar, suuuck!
                        Snabbraderade skulle bli snabbarbetande.
                        Det kan inte mer än gå åt helvete / Crowone

                        Kommentar

                        • Crumb80
                          NCS Medlem
                          • februari 2018
                          • 19

                          #13
                          Nej usch och fy för hybrider dock klipper inte compressiceps allt även om de försöker. Du får nog styra upp med ett par honor av rätt art till den där herren eller avhysa honom.

                          Kommentar

                          • Crowone
                            Användare
                            • november 2010
                            • 16

                            #14
                            Hybrider är ok, bara man inte blandar in deras gener i rena gener. Därför ingen egenblandning/hybrid lämnar mitt hem.
                            Vi har ju ett rejält spektra av alouconaror som är hybrider och folk älskar dom. Med dessa hybriderna blandas ju inte heller hej vilt eftersom folk vill ha ett visst utseende på dom. Helt ok för mig iaf.
                            Själv har jag firefish, 1 / 4. Ingen naturligt förekommande fisk i sjön, men passar supersnyggt ihop med dom andra här i karet färgmässigt.

                            Men vad det gäller mina Compressiceps så räknar jag iskallt med att dom tar ynglen. Det är liksom lite tanken med dom oxå.

                            Gamle ”Glufse” får nu nya tjejer snart. Dom ska bara gå i karantän först. (Herregud jag är en bordellmamma)
                            Rommen verkar damen inte ens ha kvar såg ja. Så det löser sig självt.
                            Det kan inte mer än gå åt helvete / Crowone

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Crowone, kan du inte lägga upp en bild på din burk? Skulle vara kul att se!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...