Saker man får på köpet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawiguran
    NCS Medlem
    • december 2017
    • 12

    Saker man får på köpet.

    Efter jag hade köpt ihop fiskarna jag ville ha för knappt en månad sedan, 10 golden, 10 Demasoni och 4 Hongi så satte man sig att glo. Allt verkade frid och fröjd och när jag såg att en Demasoni inte åt så kunde jag konstatera att jag fått en havande hona på köpet. Grupperna går bra ihop, förutom den mest dominanta Hongi hanen som gärna markerar hela akvariet som sitt men eftersom det är gott om plats så hinner de andra undan utan att han kan jaga dem för mycket.
    Efter nån vecka märkte jag att några Demasoni inte åt längre, flämtade och blev hängiga, började fundera över syretillförsel och allt möjligt medan de bara blev sämre och några gav till sist upp. Till sist såg jag samma tecken på en Golden med en liten vit prick och då var det klart, jag hade fått vita prick på köpet.Iväg till farbror doktorn och köpa medicin och nu är de på bättringsvägen.
    Under tiden har en Golden och en Demasoni lekt och går nu med ägg i munnarna.
    Den första Demasoni honan har släppt tre yngel som blir mer vågliga för varje dag och pilar ut från sina gömställe för att nappa åt sig mat i närheten. Så den allmänna akvarietrivseln måste vara god eftersom de leker.

    Hur brukar ni göra när ni sätter i fisk, någon preventiv behandling?
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Kul att verkar ordna sig och kul med lek! Vita prick är inte så vanligt att Malawi får, vad kör du för temp?

    Jag brukar inte köra någon karantän även fast man kanske borde.. Sen är det ju så att fiskar har olika bakteriestammar så när man sätter ihop två, till synes fullt friska, grupper så kan det bryta ut ngt skit. Så karantän i all ära men sen när man lägger ihop sina befintliga med dom nya kan det gå åt h-vete ändå.

    Kommentar

    • Malawiguran
      NCS Medlem
      • december 2017
      • 12

      #3
      Jag har 24 grader i karet

      Kommentar

      Arbetssätt...