Små svarta prickar - sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trafter
    Användare
    • oktober 2013
    • 345

    Små svarta prickar - sjuk?

    Hej
    Skulle behöva hjälp. Har nyligen införskaffat ett par VF Aequidens sp. jenaro herrera. Honan var i lekdräkt för två dagar sedan och var då i det närmaste kolsvart. Hon är tillbaka i vanlig dräkt nu, men jag märker att hon har en massa mycket små svarta prickar på huvudet och en aning på bröstfenorna. Oklart om hon hade prickarna innan lekdräkten.

    Är detta vanliga pigmentfläckar eller kan det vara någon sjukdom, typ black spot disease?
    Äter normalt (arten verkar vara mycket rovgirig), är pigg. De får NLS red och frysfoder i form av mysis, artemia, röda mygglarver och lite grönt. Att nämnas är att både hon och sin hane gjorde slarvsylta av alla mina rödmunstetror för ett par dagar sedan.

    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Nu är min erfarenhet av dessa fiskar ganska begränsad men jag tycker inte det där ser ut som någon sjukdom eller liknande, det ser ut att vara pigmentfläckar eller liknande. Så du behöver nog inte ta något speciell åtgärd utan bara avvakta och se.

    Kommentar

    • Trafter
      Användare
      • oktober 2013
      • 345

      #3
      Tack för svar! Ingen skillnad ännu. Fortfarande pigg och matglad. Så jag avvaktar
      1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

      Kommentar

      Arbetssätt...