Brandvarnare ja sälvklart, men hur är det med akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    Brandvarnare ja sälvklart, men hur är det med akvariet?

    Några gånger så har jag råkat ut för låg syrehalt. (och det har gått åt pipan några av dessa)

    Det är framför allt när man pillat runt och ex höjt värmen lite.

    Jag har börjat fundera på en "brandvarnare" fast syrehaltsvarnare istället. DO = Disolved Oxygen



    Lite info om just den ovan.
    Description DO monitoring in wastewater aeration systems, effluent channels, or natural waters are easily handled by the Q46D on-line monitoring instrument.


    Features

    • Optional Auto-Cleaner removes build-up on the sensor membrane, reducing sensor maintenance
    • Contact outputs include two programmable control relays for control and alarm modes
    • Communication Options for Profibus-DP, Modbus-RTU, or Ethernet-IP




    Är det någon i detta forum som har automatisk monitorering av ex ph/kh/syrehalt/andra ämnen?

    Jag ser framför mig ett system med koppling till ljud och till ex en produkt som kan prata med IFTTT (https://ifttt.com/)

    Man borde kunna få en hel del data, syre, temperatur och varning om elen går = man får ingen uppdatering.

    För dig som undrar: Vad är IFTTT? Det är ett enkelt sätt att koppla ihop allt som kan prata med internet.
    Ex, Om stormvarning i Stockholm, isåfall, så låt dina Philips Hue bli röda
    Om det plingar på dörren, isåfall skicka ett SMS
    Om diskmaskinen klar, så ...

    Det viktiga är att man kan koppla prylarna som ringklocka mm till nätet.

    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Du, vi bygger lite varningssystem för akvarister och paketerar och gör det till en business. Jag är på! Kan bli kul. Think beyond just hobby! :-)
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • dpzOnline
      Användare
      • september 2016
      • 162

      #3
      Det låter som en ide Jag skulle kunna prata med en kille som gör mät/varningssystem för allt och kolla med honom. Kanske kan man hitta något kul som går att paketera
      Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

      Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

      Kommentar

      • mikoto
        NCS Medlem
        • mars 2014
        • 314

        #4
        Det är en god tanke, men mitt intryck av syremätare är att de är väldigt svåra och därmed dyra. Vad kostar enheten i fråga här? De är ju bra verktyg annars, vatten har ju en ganska begränsad mängd syre de faktiskt kan lösa. Så en syremätare skulle vara effektiv för att kunna mäta hur mycket fart på vattnet man behöver ha för att det ska bli syresatt ordentligt.

        Idag är syresättning med pumpar egentligen lite mytologi, där man kan stå med sin starka pump och glatt tänka "HÄR är det syresatt till tusen!". Men vi vet ju inte :-) Vi kikar på fisken istället för grejar tills de ser ut att må bra.

        Kommentar

        • dpzOnline
          Användare
          • september 2016
          • 162

          #5
          Det finns dyrare och billigare: Den i länken är en handhållen för att testa på plats.



          Målet är att hitta en som monitiorerar och kan prata via seriellport eller wifi och inte kostar 15.000kr. Så man ex kan IFTTT
          Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

          Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

          Kommentar

          Arbetssätt...