LED - Metallhalogen - T5 - T8

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    LED - Metallhalogen - T5 - T8

    OK ... kanske kanske har ni skrivit om detta ämne tills fingrarna blöder, men jag skulle ändå vilja höra en gång till

    1. LED
    2. Metallhalogen
    3. T5
    4. T8

    A. Om man har obegränsat med pengar.. och verkligen vill ha det bästa ljuset?

    B. Om man har lite pengar över och vill ha det bästa ljuset

    C. Om man har ett litet akvarium under 60 liter?

    D. Om man har ett på 400 liter? och 50 cm djup?

    E. Om man har ett djupare, ex 70cm

    Jag funderar på två Metallhalogen till mitt 150x50x50, men läste Christers ord från 2009 att Led nog skulle slå dessa i framtiden. (https://www.ciklid.org/forum/forum/a...142#post439142)

    Är det framtiden nu? Eller är MH bäst?

    Om du vill svara utan ansträngning på någon av frågorna så kan du skriva ex A2 eller B3, och om du önskar så kan du motivera.
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Hah! Lätt.

    A. 2
    B. 2
    C. 2
    D. 2
    E. 2

    :-)

    Lite utsvävningar:

    A: Har man verkligen obegränsat med pengar så finns även alternativet med Plasma lampa, det ger verkligen skenet från en miniatyrsol inomhus! Men de låter ganska otäckt med tyvärr. Har man obegränsat med pengar så skulle annars en 1000W MH lampa ge en underbar ljuskälla. Det finns dock även lite LED som kan vara intressanta.

    Den här dioden här i filmen tex tror jag faktiskt skulle ge ett ganska maffigt och trevligt ljus. Troligtvis riktigt skarpa skuggor.

    In this video I take a look at one seriously interesting LED.Check it out here: http://bit.ly/500w-yuji-LEDOFFICIAL LINKS: Support me on Patreon: https://www...


    B: Begagnade MH ramper ges nästan bort(ofta, givetvis inte alltid, några vill ha bra betalt). Har du inget behov av ljusspektra för klorofyll eller liknande utan bara vill ha något att kika på så kan du köpa mh lampor från kina, de kostar väldigt lite. Väldigt varierande kvalitet, men för syns skull fungerar de flesta väldigt bra. T8 ramper är svåra att hitta, vill du ha starkt ljus behöver du ha ganska många rör med. T5 ramper är med någorlunda dyra. Du får ju en annan typ av ljus med lysrör, om man tycker det är bättre eller sämre är upp till betraktaren. LED finns fortfarande inte riktigt i kalaspriser, inte för välgjorda ramper eller ramper med rätt spektrum. Då får man bygga lite själv oftast. Kan man klara sig från spektrum delen finns det mycket guldkorn dock som börjar dyka upp. Här är en ramp jag byggde av Biltemas länkbara LED armaturer, den var simplel att bygga, billig, ger bra ljus det växer under och är på sätt och vis styrbar då man kan släcka individuella "rör" och sätta de på olika slingor. Enda nackdelen är att det är ganska varmt ljus, om man inte gillar det.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Monterad.JPG
Visningar: 208
Storlek: 162,7 KB
ID: 755359

    C: Lätt, 75W MH, kanonljus. Vackert blir det med. T5 är inget vidare för kar kortare än 70 cm. Samma sak med T8. Det blir LED annars isf som fungerar bäst. Men LED i sig är så brett påstående. En LED ramp kan se ut hur som helst.

    D: MH, alla dagar. Jag skulle nog bara skippa MH om värmeutvecklingen är ett problem, eller om karet är väldigt smalt. MH strålar ganska "runt" och gör sig bäst för akvarier med stor bottenyta.

    E: Se svaret ovan.

    Till din 375a... Ska du ha MH på den så skulle jag nog köra 2 st 150W lampor. Men det blir lite sådär faktiskt. Min personliga åsikt är att MH blir allra bäst med en stor stark lampa. Men det kommer bli väldigt mörkt i kanterna på det karet. Eller så är lampan så högt upp att du kommer få ett väldigt ljus rum. Ska man ha två lampor med måste man matcha ljuset på de bättre, då straffar det sig att köpa billiga lampor för två lampor där ser nästan aldrig likadana ut. Ett akvarium som är så långsmalt är smärtsamt nog egentligen väldigt tacksamt att belysa med lysrör, de följer formen väldigt bra.

    Det hade nog varit värt att överväga LED lampor av spotlight typ. Då hade jag tagit 3 eller fyra sådana lampor. Beroende av om du har stag, och isf hur många du har. Jag gillar att det är ett alu kar med ett stag i mitten? Isf så gäller fyra ljuspunkter, två på var sida om staget. Har du inget stag i mitten så kan du istället ha 3 lampor, med de utspridda så att alla lyser en yta av 50x50 cm var. Det blir riktigt trevligt.

    Jag skriver mycket gott om MH ovan, men den hemska sanningen är att bara ett av mina kar har faktiskt mh över sig. Precis alla andra av mina kar har LED, bara något har lysrör. Mest pga de där biltema ramperna ovanför, död åt praktikalitet och lätta installationer! :-) Det fördärvar ju all innovation och spänning.... Jag använder även gärna GU10 LED spots, de ger oftast ett väldigt dugligt ljus och är väldigt lätta att installera. Enda nackdelen är att de går på 230 volt så man måste vara noggrann och ordentlig vid kopplandet.

    En bubblare här med som inte heller var ett alternativ. Ett som kostar otroligt lite i inköp men blir dyr och besvärlig i drift:

    Vanliga halogen lampor.

    Man får smutskasta de hur mycket man vill och de hör nog till det förflutna... Men de ger ett otroligt fint ljus. De är kanon på att ta fram färgerna på fiskarna och de ger ett mycket fint skimmer i vattnet som de andra ljuskällorna knappt kan matcha. Men de är verkligen inte effektiva på att producera synligt ljus. Man måste ta till bra med effekten och då kommer nackdelen att de blir ju fruktansvärt varma fort. De brukar även ha usel livslängd och man har ha extralampor hemma. Speciellt om man har flera över ett akvarium. Jag sitter även på en energibudget i min akvarielokal så de blir svåra att motivera... Men jag blir alltid så lycklig av att titta in i ett kar upplyst av de.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Jäklar vad bra info!!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • dpzOnline
        Användare
        • september 2016
        • 162

        #4
        Ett fantastiskt Svar! Och jag kände på mig att du skulle svara

        Du borde få en ny titel i detta forum, "NCS Medlem och Ljusexpert" för du är både kunnig och engagerad.

        Jag var och tittade på metallhalogen, men det finns inget lättillgängligt. Metallhalogen har ju det där krispiga, att ljuset bryts ner i vattnet och man får solränder. (om man inte har täckglas)

        Eftersom jag är så ... förbannat otålig ibland så går det fort... Nu är jag ägare till två http://www.ledzeal.com/p50.html och en wifi koppling


        Jag får inga solränder men det blir väldigt ljust på det ljusaste. Jag ska försöka ta en bild där inköpet ser "coolt" ut.

        Kanske kan man i framtiden skaffa en MH punktbelysning extra, som lyser på en sten eller liknande för att ta fram effekten av att ljuset brutit genom bladverken ner i en del av akvariet.

        Bild kommer
        Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

        Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

        Kommentar

        • dpzOnline
          Användare
          • september 2016
          • 162

          #5
          Så här är bilder från akvariet med det nya ljuset.

          Jag har pillat runt lite då jag tog bort täckglas och ramp = skrubba kanter.

          Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

          Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

          Kommentar

          • dpzOnline
            Användare
            • september 2016
            • 162

            #6
            Kanske skulle man kunna addera en sådan här och ha på 2-3h mitt på dagen om "peak" http://godhemszoo.se/index.php?route...roduct_id=1192 (den som heter tropic)

            Om jag förstår det rätt på denna sida (https://sv.orphek.com/metal-halide-l...be-phased-out/) så går inte MH att dimma, så om man vill kunna gå upp och ner så kanske man behöver flera svagare som man tänder/släcker

            Bonusbild Min dotter tog den.

            Klicka på bilden för större version

Namn: alma.jpg
Visningar: 153
Storlek: 126,4 KB
ID: 755391
            Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

            Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Jag tycker att du fått till riktigt bra ljus! Jag tycker att det blir riktigt bra med skugga mot gavlar och bakruta så att gränserna suddas ut lite, och du har fått till det bra mot gavlarna!

              Kommentar

              • mikoto
                NCS Medlem
                • mars 2014
                • 314

                #8
                Ja, det där blev ju inte alls tokigt! Jag hade nog struntat i att skaffa en MH med att komplettera med, tror det kommer se knepigt ut ljusmässigt. Fast det går ju matcha såklart om man vill. Testa med en billig bygghalogen lampa först bara för att se om effekten blir som du hoppas.

                Och ja, det stämmer MH går inte att dimra. Eller jo, det går dimra lite grann. Men inte 0-100%, utan snarare kanske 75-100%. Men ljusspektrat skiftar kraftigt då så det är inte så användbart. Kan eventuellt slita på lampan med att göra det.

                Fina fiskar :-)

                Kommentar

                Arbetssätt...