När man har glasögon...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    När man har glasögon...

    Hej
    När man, som jag, har glasögon,
    1) ska man då fota med glasögonen på eller av?
    2) ska man ställa in dioptrierna i sökaren på +/-0 om man fotar med glasögon?
    3) ska man ställa in sökaren på glasögonens värde om man fotar utan glasögon?
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Bra fråga, jag kör med glasögon, men det blir kladdiga då jag pressar dem in i ögat/pannan
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • dpzOnline
      Användare
      • september 2016
      • 162

      #3
      En annan väg att gå kan vara att skaffa en kvalitetsmonitor och titta genom den. Har man tur så kanske ens kamera markera där skärpan finns
      Med en monitor och en trådutlösare behöver man inte ens vara nära kameran och kan då fotografera något de gör när de inte känner sig störda eller tror de ska få mat.

      Exempel monitor: https://www.amazon.com/pangshi-1920x.../dp/B01MXIU4A1
      Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

      Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #4
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Hej
        När man, som jag, har glasögon,
        1) ska man då fota med glasögonen på eller av?
        2) ska man ställa in dioptrierna i sökaren på +/-0 om man fotar med glasögon?
        3) ska man ställa in sökaren på glasögonens värde om man fotar utan glasögon?
        Smaksak, gör det du trivs bäst med. Jag justerar dioptern så att sökarbilden ser skarp ut när kameran har ställt focus skarpt, oavsett glasögon eller ej. Är ju inget som påverkar bilden om du kör kameran i autofocus.

        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        Arbetssätt...