Hej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leonard
    Användare
    • januari 2017
    • 2

    Hej

    Har varit medlem i NCS ett år nu, utan att skriva ett enda inlägg, så jag tänkte det var läge att presentera mig. Jag var lite sen med att betala årets medlemsavgift och eftersom det är så många nya medlemmar lär det ta lite tid innan min betalning hanteras, det är därför jag inte har medlemstaggen.

    Jag heter Leonard och är 15 år, haft akvarium i fem år nu. Började med ett 54-liters och sen har det blivit större och större. På senare har jag haft en del strul med läckande akvarium och trasigt ytterfilter, men nu har jag köpt ett 720 som förhoppningsvis rullar på bättre. Problemet är bara att jag inte får ner det i mitt källarrum, så när golvet är fixat i vardagsrummet (nyss flyttat in), så får det stå där. Har ett 375 som störst nu, så det blir en rejäl uppgradering.

    Har två akvarium igång nu, 375 och 50 liter, 375:an kommer bytas ut till ett 720, sen säljer jag det. Dåligt silikon och lysrörsramper som är rejält ostabila (pga. att ett täcklglas gick sönder.) För 400 kändes det som ett givet köp med tanke på alla tillbehör, men det har inte ens varit igång ett år och snart säljer (eller skänker) jag det. Lite kul att jag köpte det endast för att ersätta mitt 200-liters där möbel började svälla, så att glaset bågnade. Dessutom sprack mitt 54-liters i våras. Så går det om man är klantig och har lite otur. Lärt mig av misstagen dock och nu är jag redo att ta mig an 720:t


    För mig är det Sydamerikanskt som gäller, och så kommer det förbli ett tag framöver. 720:t kommer bli ett sällskapskar och hittills har jag bestämt mig för Geophagus red head tapajos och skalarer. Kommer ha några L-malar också, och kanske corydoras, vi får se vad som får plats och vad jag har råd med .

    Bilder kommer när 720:t är färdigt, posta gärna bilder på era stora SA-kar som inspiration.

    Tack för ordet
  • Trafter
    Användare
    • oktober 2013
    • 345

    #2
    Hej Leonard! Välkommen till forumet (ett lite sent välkomnande)

    Härlig storlek på 720. Ska själv röra mig mot SA och någon form av Geophagus och kanske corydoras. Så tyvärr kan jag inte posta npgra bilder ännu!
    Vad gjorde att du valde just Tapajo red head? Den är visserligen jäkligt vacker, och det kanske räcker som anledning
    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Hejhej,

      välkommen hit!
      Trevlig läsning, låter riktigt spännande.

      Riktigt kul med så pass många ungdomar i föreningen nu.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Välkommen!

        Kommentar

        • JRB
          NCS Medlem
          • januari 2013
          • 274

          #5
          Välkommen Leonard! Det finns mycket spännande att uppleva och lära sig om hobbyn, här i NCS finns mycket att upptäcka

          Kommentar

          • Leonard
            Användare
            • januari 2017
            • 2

            #6
            Tack hörrni!

            Red head Tapajos valde jag just pga. utseendet sen hade jag turen att en annan här i Värmland sålde sina på FB. Annars hade jag fått köpa nån annan sort. Jag gillar dem verkligen!

            Kommentar

            Arbetssätt...