550 tangayikakar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ted64
    NCS Medlem
    • juli 2017
    • 30

    550 tangayikakar

    Hej på er
    Är en gammal nörd som har fått lite nytändning .. har i stort sett alltid haft minst 1 kar i gång här hemma. Som mest hade jag nog ett 60 tal igång nere i källaren men det har gått i vågor och varvats med terrarium med diverse reptiler och nu har jag börjat fundera på och sätta igång ett 550kar 2000*500*550.
    Nu till besättningen: hade tänkt 2 grupper mad snäcklekare en i var ände om dom vill som jag förslag o synpunkter??
    en grupp troffar gärna dubosi om jag hittar några verkar inte som dom är så poppis längre ... andra förslag o hur många är lagom ??
    en flock tangayika malar synodontis något har en kompis som odlar dom så de kan jag fixa utan och fara land o rike runt.
    kan jag ha något mer i karet?
    ser gärna fram emot andra roliga förslag om ni har några och gärna lite uppköpsställe privat eller butik nere i Skåne bor i Simrishamn så här är inte så bra utbud vad jag vet i denna hörna
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    kolla i artregistret vi har grupperingar som kan hjälpa dig. Det finns knappar under Tanganyika som heter snäckskalslekare och grottlekare. Samt gruppen: Tropheusgruppen som inte bara är Tropheus, kansk ekan någon av de andra i den gruppen vara spännande att hålla?


    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Själv skulle jag inte klara av att ha ett tanganyikaakvarium utan: https://www.ciklid.org/artregister/a...hthalmotilapia

      :-)
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ted64
        NCS Medlem
        • juli 2017
        • 30

        #4
        anledningen till dubosi är att jag hade de för typ 30år sen men absolut finns där många i de släktet som är fina.... svårt o välja bara får kanske ta de som jag hittar.... tips på butik?? har tänkt o åka till sandby en runda får se om jag lyckas få med Hasse som rådgivare Har tittat på sill släktet oxå men är rädd att karet är för litet till de oxå tyvärr alternativet är o sätta igång ett 375 till dubosi senare o ha ophthalmotilapa kippili i 550 . Men får se lite vad jag hittar inget är skrivet i sten ännu

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Zooma lite på kartan här, det kan evetuellt ge några uppslag. https://www.ciklid.org/rabattaffar/index.php
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6



            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Förlåt, testat smileys
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8598

                #8
                Tropheus duboisi är en fin och trevlig fisk. En grupp kommer att fylla upp ditt akvarium på 550 liter fint. Snäcklekare i var sin ända låter också kul, Lamprologus multifasciatus i ena ändan och varför inte L. speciosus i andra ändan. Alternativt L. stappersi eller L. ocellatus. Se bara till att mata separat, Tropheus är växtätare och snäcklekarna äter animalisk föda.

                En grupp sillciklider får nog plats i 550 liter, men kanske inte tillsammans med Tropheus. Med snäcklekarna ska det inte vara några problem.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Ted64
                  NCS Medlem
                  • juli 2017
                  • 30

                  #9

                  Kommentar

                  • Ted64
                    NCS Medlem
                    • juli 2017
                    • 30

                    #10
                    Blev några l multifaciatus o julidochromis regani kipili i detta karet oxå + kipili o leleupi i mitt 720 med frontoserna

                    Kommentar

                    • mikoto
                      NCS Medlem
                      • mars 2014
                      • 314

                      #11
                      Ser lovande ut, men du måste ju ha en bild på hela karet med!

                      Kommentar

                      • Ted64
                        NCS Medlem
                        • juli 2017
                        • 30

                        #12
                        Ursprungligen postat av mikoto
                        Ser lovande ut, men du måste ju ha en bild på hela karet med!
                        haha de kommer just nu e hela källaren upp o ner .... håller på o bygger om där nere o konverterar från ett saltrum till ett blandat fiskrum som ett led i mitt nya projekt o bygga ett 2m3 saltkar fast nu vet jag inte om jag ska bygga ett stort salt o ett stort ciklidkar har en vägg på 3,6 meter som ska täckas in Roligt o se dig här oxå va flitig användare förr på saltguiden men efter en del krasher så svalnar intresset lite o framförallt pengarna

                        Kommentar

                        • mikoto
                          NCS Medlem
                          • mars 2014
                          • 314

                          #13
                          Det låter ju som du behöver posta bilder på rummet med!

                          Saltvatten kommer alltid vara det bästa och roligaste för mig, men variation är ganska ovärderligt och det finns allt lite kul grejer även i de afrikanska sjöarna. Låter sjukt kul med det/de stora karen. Jag har själv lite drömmar här... Men jag har ingen plats att ha sådana akvarier på just nu. Så det får förbli drömmar ett tag till.

                          Krascher är aldrig kul, de brukar tendera att bli mycket värre i saltvatten med. Det blir mer som dör på något vis... Sötvatten är ganska tacksamt att vända sig till efter då man lätt kan inbilla sig att det är mycket billigare :-) Men det är livsfarligt, man brukar då istället skaffa mycket fler och större grejer och så försvinner alla slantar igen. Men det är ett sjukt kul sätt att elda upp pengarna på som väl är.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            stiliga firrar
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...