Svamp, hur behandla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marinegirl
    Användare
    • november 2016
    • 35

    Svamp, hur behandla

    Hej på er.

    Min ena JD (hannen) har fått svamp på stjärtfenan,(troligtvis Saprolegnia). Det ser ut som det sitter en bomullstuss fäst på fenan.
    Det är bara han som är drabbad, inga andra fiskar visar några tecken/symptom överhuvudtaget.

    Han är frisk och pigg i övrigt, äter bra och är aktiv.

    Min fundering nu är, skall jag plocka upp honom och behandla separat i ett karantänsakvarium, eller skall jag behandla hela akvariumet ?

    Andra fiskar som bor med honom är hans hona,5 Papegojciklider. 4 Klätterfiskar och en fengädda. Samt en Gibbicepsmal som är kring 15 cm.
    *630 *300 *240 *225 *112 *77
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag skulle nog behalda hela akvariet, mest för jag är lat. Det finns bra svampmedel. Jag har en förkärlek för
    Har dina akvariefiskar drabbats av sjukdom? CyberZoo erbjuder ett brett sortiment av mediciner för att behandla och förebygga vanliga och utmanande sjukdomar, inklusive 'Vita prick'. Utrusta dig med rätt medicin och kunskap i förebyggande syfte.


    Dessutom 15% som NCS medlem
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Det går att behandla med bra vattenkvalitet och salt också om du inte vill hälla i mediciner i burken.

      Kommentar

      • Marinegirl
        Användare
        • november 2016
        • 35

        #4
        Jag är väldigt restriktiv med mediciner överlag i burken. Fiskar hellre upp honom och behandlar separat om det är möjligt.
        Enligt information på nätet, så är det inte särskillt smittsamt, och inga andra visar upp minsta lilla symptom.

        Vattenvärdena är bra, däremot så gjordes en omstart av burken i slutet på November. Kan det ha någon inverkan ?
        *630 *300 *240 *225 *112 *77

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Förmodligen en skada kanske pga av bråk. Svamp beror oftast på bristande vattenkvalitet så byt vatten ett par gånger på tre-fyra dagar, helst 50% eller mer och tillsätt salt två dl per 100 liter. Ännu bättre om du kan behandla i separat burk så kan du verkligen hålla koll på vad som händer.

          Kommentar

          • Marinegirl
            Användare
            • november 2016
            • 35

            #6
            Han rök ihop med Zebrahannen här om dagen, men såg inga synliga skador på honom då. Troligtvis har Zebran fläkt upp fjällen och det har bildats svamp därför. Jag har möjlighet att behandla honom separat i karantän, visserligen är det karet bara på 120 liter, men det borde ju fungera i några dagar. Han är inte fullvuxen.
            *630 *300 *240 *225 *112 *77

            Kommentar

            Arbetssätt...