Starta 180 l tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DavidR
    Användare
    • januari 2014
    • 75

    Starta 180 l tanganyika

    Har inte haft nåt terrarie i gång på ett tag och funderar nu på att sätta igång ett 180 l juwel tanganyika. När det kommer till ciklider har jag bara haft små sydamerikanska. Så jag skulle vilja ha lite tips på vad jag ska tänka på. Vilka fiskar kan passa i karet? Blir ju också lite nytt inredningsmässigt när man inte har så mycket växter.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Snäckskalslekare, jullar går att ha i mindre burkar, men det finns så klart annat som passar. Kolla lite i artregistret och se vad du fastnar för. Brukar vara lättare att ge tips om sällskap till en art än om en hel besättning.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Snäcklekare:


      Grottruvare:


      Hästnosar:
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DavidR
        Användare
        • januari 2014
        • 75

        #4
        Jag ska kolla på era tips, jag har dock bestämt mig för att använda ett något större akvarium. Ett som är 130x50x50, med filter bakom bakgrunden, så det är väl ca 260 l "simyta".

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          det kan du nog räkna som 325. Rekommendationer är ofta baserat på standardstorlekar av akvarium
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DavidR
            Användare
            • januari 2014
            • 75

            #6
            När jag tittar runt lite så känns det som att nån av prinsessorna vill jag nog ha. T ex pulcher. Såg att de hade sådana i min närmsta butik (stoby). De sålde dem som par.
            Är det vettigt att köpa ett eller två par eller ska man hellre köpa en grupp med ungfiskar?

            Jag är inte bunden till vad butiken har hemma, går ju beställa hem det mesta.

            Om jag väljer en av neolamprologus, pulcher eller brichardi vad kan jag kombinera den med?

            Hur gör man med malar och städare, finns det nåt som passar eller brukar man inte ha det?

            Jag vill ju ha ett väl sammansatt akvarium, där fiskarna trivs och får yngel.


            Kommentar

            • DavidR
              Användare
              • januari 2014
              • 75

              #7
              En annan som jag gillar är ju Altolamprologus compretsiceps, skulle de funka tillsammans med daffodil eller brichardi.
              Köpa ett par Daffodil eller brichardi och senare släppa i några unga Altolamprologus compretsiceps. Eller är det bättre att bara satsa på en sort?
              Jag vill ju gärna ha fler fiskar än ett par i mitt 325 l akvarie

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Kan vara bra med ngt som håller yngelproduktionen från prinsessorna på lite nivå :-) Dessutom är det kul att titta på dom beteenden som det innebär när man har rovfiskar ihop med andra. Compressicepsen växer långsamt så försök hitta några med lite storlek. Finns ju även sumbu shell.

                Kommentar

                • DavidR
                  Användare
                  • januari 2014
                  • 75

                  #9
                  Ok, ynglar de av sig så pass mycket? är det vettigaste att köpa ett par prinsessor? Eller ska man börja med en liten grupp?

                  Nån som vet hur man gör med malar? Bör man ha nån form av synodontys?
                  Eller brukar man inte ha nån typ va "städare" i tanganyikakar?

                  Kommentar

                  • DavidR
                    Användare
                    • januari 2014
                    • 75

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Kan vara bra med ngt som håller yngelproduktionen från prinsessorna på lite nivå :-) Dessutom är det kul att titta på dom beteenden som det innebär när man har rovfiskar ihop med andra. Compressicepsen växer långsamt så försök hitta några med lite storlek. Finns ju även sumbu shell.

                    Jag har faktiskt varit och köpt 5 st daffodil så nu har jag något att utgå ifrån.
                    Compressicepsen har jag ju tänkt skaffa men som tredje sort är jag lite mer fundersam. Hade ju varit kul med något som inte var grottlekare, så antingen en liten snäcklekare (simbo shell är väl iofs snäcklekare) eller om det finns något som är mer frisimmande och håller till i övre delen av akvariet. När jag tittar på sillcikliderna så verkar många kräva lite större akvarier än 300 l så det finns kanske inte något som passar på den fronten.

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      P. Nigripinnis kanske skulle kunna funka, fast jag tror att dom gör sig bättre i större burk ändå. Snäckskalslekare är roliga, multisar tex, eller en riktigt kaxig liten fisk som ocellatus. Blir kul att se när dom attackerar compricepsen :-) Kul att dom första firrarna är köpta, släng upp lite bilder!

                      Kommentar

                      • DavidR
                        Användare
                        • januari 2014
                        • 75

                        #12
                        Köpte även några multisar. Prinsessorna har dock varit riktigt elaka mot varandra. En fick jag plocka bort då den nästan blev ihjälslagen. Kan ju vara så att det ett par som håller på att bildas.
                        Har nog bestämt att jag ska skaffa någon calvus också.

                        Kommentar

                        • DavidR
                          Användare
                          • januari 2014
                          • 75

                          #13
                          Redan fått yngel på prinsessorna har dock dåligt med mat till dem. Tror mina artemiaägg är för gamla då jag inte lyckas kläcka några.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...