Alger, den eviga kampen.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guran
    Användare
    • december 2017
    • 3

    Alger, den eviga kampen.....

    Har tagit upp kampen med Alger i min burk på 120 liter.
    massor med snabbväxande växter. Släcker ned några timmar under dagen. Växtgödning. Hjälpte väl marginellt.
    Blev desperat och började använda Algin regular, en tonic för att hämma tillväxten av alger.
    Jag har ett par Tomasi och ett par Kurvciklider. Honan (kurvisen) dog lite hastigt och lustigt. Finns det något samband med växtgödningen och algmedlet?
    är blandningen mindre lyckad? Kan det vara farligt för fiskarna?
    Tacksam för svar...
    Senast redigerad av Guran; 27 december 2017, 21:35.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Ingen aning om det är problem med den kombon, men vad är det för alger som du har problem med? Cyano eller?

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Undvik medel om det går. Har du foto på akvariet? Om du inte överdoserade algmedlet har det inget med döden att göra, men om en fisk dog kan det tyda på att du har nitrit eller ammoniak i akvariet det skulle också förklara algerna. Hur länge har du haft igång akvariet? Hur sköter du det?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Guran
        Användare
        • december 2017
        • 3

        #4
        Försökte undvika kemikalier men gav till slut upp. Blandningen av växtgödning tillsammans med alghämmande medel ser ut att fungera.
        Jag skull självklart vilja undvika kemi om möjligt.
        Jag gjorde faktiskt en nystart av akvariet, bytte allt vatten och alla växter. Kokade dock inte sanden. Efter ca en vecka var det ganska mycket alger!
        Skulle tro att det är olika typer av alger. Blå-svart täcke av alger på bottensanden.(cyano?) Gröna alger på växter och glaset.
        Jag matar inte sparsamt men inte heller överdrivet mycket. Allt äts upp inom en stund.
        Byter någon liter vatten per vecka.
        Någon som har goda råd?

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Det är just uppstarten av akvarier som är det luriga. Gör du omstart är du tillbaka på ruta ett. Det gäller att härda ut i början. Och följa alla råd sm finns.
          Inget direkt solljus
          Bra växtbelysning ~8h per dag
          Snabbväxande växter
          Minimal matning första månaderna
          Växtgödning, men sparsamt, det gynnar växterna mer än algerna
          Regelbunden skötsel utan större förändringar
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Guran
            Användare
            • december 2017
            • 3

            #6
            Tack David.
            Ja jag gör allt du nämner redan. Kan ju prova att sluta med algmedlet nu och se om det fungerar ändå.
            Dagsljus blir svårt art undvika pga läget. Akvariet får mycket solljus via fönstren men nu under vinter är det ju å andra sidan inte många timmars dagsljus.
            Kan jag göra någon test av vattnet gör att upptäcka onormala nivåer av nitrat och ammoniak etc...?
            Nåt bra tips på test?

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Dropptester är bra, har du högra nitrat , nitrit elle rammoniak kan det ge alger.
              Utforska vårt urval av akvarievattentester för att enkelt övervaka och upprätthålla optimala vattenförhållanden. Snabbtester för pH, nitrat, och mer, för en sund akvariemiljö.


              Glöm inte rabattkoder som ger 15% på allt från Cyberzoo
              Klicka på bilden för större version

Namn: Cyberzoo.jpg
Visningar: 73
Storlek: 129,2 KB
ID: 755068
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              Arbetssätt...